تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن از نزدیکی سطح ۱۲۲۳ یا حداکثر از نزدیکی سطح ۱۲۳۱ با کاهش مواجه شود و دوباره فروشندگان را تا سطح ۱۲۱۱ وارد بازار کند و انتظار می رود از نزدیکی یکی از سطوح ۱۲۲۳ یا ۱۲۳۱ روند نزولی که از سطح ۱۲۴۳ شروع شده است احیا شود.

امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۱۱ با قدرت شکسته شود می تواند منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۲۰۱ می شود. همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته مشخص است این سطوح مقاومت ۱۲۲۳ و ۱۲۳۱ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۴۳ تشکیل شده اند و از نظر تحلیل تکنیکال این روند با توجه به کاهش عمیق قیمت از سطح ۱۲۴۳ تکمیل شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش به سوی سطح ۱۱۵۹ صادر شده است که این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۲۳۸ نشان داده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج قوی بزرگ از سطح ۱۳۶۶ وجود دارد.

در میان مدت شکست این سطح حمایت ۱۱۵۹ علامت مهمی را در پی خواهد داشت زیرا الگوی پرچم را تایید خواهد کرد و همین الگو در میان مدت و بلند مدت (طی هفته ها و ماههای آتی) می تواند تارگت ۱۰۳۲ را نمایان سازد. در مجموع حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح حمایت ۱۱۵۹ رخ داده است در یک پرچم افزایشی شکل گرفته که جزو الگوی ادامه دهنده کاهشی است و این الگو به همراه پرچم قبلی اشاره به یک کاهش بزرگ قیمت از نرخهای فعلی دارد.

دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و پس از اظهارات محتاطانه مقامات بانک مرکزی آمریکا مبنی بر تردید در مورد چشم انداز افزایش نرخ بهره ارزش دلار آمریکا مقداری کاهش یافت و ارزش قیمت جهانی اونس طلا با افزایش روبرو شد اما این هفته به غیر از شاخص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا ، بازار جهانی اونس طلا در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار اقتصادی اگر در جهت موافق اونس طلا باشد ممکن است اندک باشد.

هفته ی گذشته دو مقام بانک فدرال رزرو آمریکا هشدار داده اند که رشد اقتصاد جهانی در حال کند شدن است و در واقع به دنبال این اظهارات ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی به پایین ترین رقم های خود در طی یک هفته گذشته رسید و سبب شد تا قیمت طلا برای خریدارانی که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند ارزان شود.

با این حال این هفته به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و یکی دو در صد بالا یا پایین بودن شاخصی کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد و نمی تواند جهت ماندگاری در بازار ایجاد کند و تنها موجب امواج اصلاحی مقطعی می شود.

بنابراین از نظر بنیادی قیمت جهانی اونس طلا همچنان تحت فشار است. از این رو در انتظار هستیم تا با شروع حرکت اصلاحی و رسیدن قیمت به نزدیکی یکی از سطوح مقاومت ۱۲۲۳ یا حداکثر ۱۲۳۱ فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش فراهم شود و همچنان انتظار می رود که با افزایش مجدد شاخص جهانی دلار آمریکا از مابین نرخهای حمایت ۹۵٫۸۷ و ۹۵٫۰۸ به سوی بالاترین سطوح ۱۶ ماهه گذشته ، قیمت جهانی اونس طلا مجدد تحت فشارهای نزولی باقی بماند.

هر چند خبری که در حال حاضر بیشتر در بازار ارز مطرح است، امتداد حرکت کاهشی شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) به پایین ترین نرخهای دو هفته گذشته است و نظرات محتاطانه مقامات بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در چشم انداز اقتصاد جهانی و آمارهای ضعیف مسکن باعث افزایش گمانه زنی ها از کاهش شتاب افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا شده است و ممکن است افزایش مکرر نرخ بهره نرخ رشد اقتصادی را کاهش ذهد اما قویا پیش بینی می شود قیمت جهانی اونس طلا با سطوح مقاومت ۱۲۲۳ و ۱۲۳۱ مواجه شود.

لازم به ذکر است شاخص احساسات حاکم بر بازار ساخت مسکن آمریکا در ماه نوامبر شاهد شدیدترین افت یک ماهه در طی بیش از ۴ سال و نیم گذشته بوده است. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا، خبر قابل توجهی دیده نمی شود و در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها شاخصهای شروع خانه سازی (پیش بینی بازار ۱٫۲۳ میلیون واحد ، رقم قبلی ۱٫۲۰ میلیون واحد) و مجوز ساختمان سازی (پیش بینی بازار ۱٫۲۶ میلیون واحد ، رقم قبلی ۱٫۲۴ میلیون واحد) اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا