تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF9) پیش بینی می شود قیمت آن قبل از ریزش دوباره آنهم در صورت عبور از سطح مقاومت ۵۷٫۵۳ دلار در هر بشکه مقداری تا نزدیکی سطح مقاومت ۵۸٫۲۹ اصلاح کند و بعد از آن دوباره در روند نزولی قرار گیرد.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح مشاهده می فرمائید با توجه به امتداد حرکت اصلاحی از سطح ۵۴٫۷۵ (پایین ترین سطح ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸) احتمالا مقداری شاهد حرکت اصلاحی تا نزدیکی سطوح مقاومت باشیم تا مجدد فروشندگان وارد بازار شوند.

در حالی که احتمال کند شدن رشد تقاضا و تداوم رشد تولید آمریکا بر بازار سایه افکنده است، حدس و گمانه زنی ها در خصوص اینکه سازمان اوپک در جلسه ۶ دسامبر ۲۰۱۸ تولید نفت خود را کاهش خواهد داد موجب شد تا قیمت های نفت از ثبات نسبی برخوردار باشد.

در چارت پایین این حرکت اصلاحی مستمر به خاطر عدم توانایی قیمت در لمس مجدد ۵۴٫۷۵ و حرکت افزایشی شارپی از سطح ۵۵٫۰۸ (پایین ترین سطح روز گذشته) است. از نظر تحلیل تکنیکال سه موج کوچک این حرکت اصلاحی را ساخته است و موج سوم یعنی موج c در حال افزایش قیمت تا سطح مقاومت ۵۸٫۲۹ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی تشکیل شده است.

ساختار سه موجی قیمت از این حرکت اصلاحی بدین معناست که روند نزولی میان مدت قیمت نفت خام سبک آمریکا هنوز به قوت خود باقی است و هنوز زود است که تصمیم به وارونه یا معکوس شدن روند نزولی بگیریم. لازم به ذکر است بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت روزانه بعد از شکسته شدن سطح حمایت ۵۷٫۴۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰) اشاره به تارگت نزولی ۵۱٫۴۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) دارد.

از آنجایی که قیمت نفت خام سبک آمریکا به پایین کانال کاهش یافته است می تواند در میان مدت و بلند مدت تارگت نزولی ۳۸٫۰۵ را نشانه بگیرد. حرکت اصلاحی اخیر از سطح ۵۴٫۷۵ (پایین ترین سطح ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸) بیشتر شبیه به یک پول بک به سوی خط روند بالایی این کانال یعنی سطح مقاومت ۵۷٫۴۸ در نمودار تایم فریم روزانه می باشد که دوام چندانی نخواهد داشت. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF9) پیش بینی می شود در صورت شکست سطح مقاومت ۶۷٫۰۰ قیمت آن به ترتیب به سطوح ۶۷٫۶۰ و ۶۹٫۰۴ اصلاح کند که این موضوع را ادامه ی حرکت افزایشی از سطح ۶۴٫۶۱ (پایین ترین سطح ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸) نشان داده است. حرکت شارپی قیمت در روز گذشته از سطح ۶۵٫۲۷ نیز اشاره به استمرار این حرکت اصلاحی دارد. با این حال برای اطمینان از این حرکت اصلاحی می بایست از سطح مقاومت ۶۷٫۰۰ با قدرت عبور کند.

از نظر تحلیل تکنیکال سه موج کوچک این حرکت اصلاحی را بوجود آورده است که موج سوم یعنی موج c می تواند در صورت شکست سطح ۶۷٫۰۰ قیمت نفت برنت دریای شمال را تا سطوح ۶۷٫۶۰ و ۶۸٫۱۵ بالا بکشاند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی قرار دارند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار بعدی همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

با این حال این محدوده حد تارگت ۶۷٫۶۰ تا ۶۹٫۰۴ کمی گسترده است زیرا هنوز مشخص نیست که موج c تا چقدر می تواند قوی باشد. به باور ما اگر این موج ضعیف باشد می تواند تقریبا در حوالی سطح ۶۷٫۶۰ به پایان برسد اما اگر قوی باشد می تواند تا سطح ۶۹٫۰۴ افزایش داشته باشد. در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در بالای سطح حمایت ۶۵٫۵۵ تثبیت شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴ دلار در هر بشکه تشکیل شده است و به احتمال زیاد برای چند روزی بالای این سطح حمایت در نوسان باشد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن