تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۱۱ و ۱۲۳۱ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد بنابراین برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه حرکت در مسیری مشخص پس از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا ادامه یابد.

باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

برای امروز در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۳۱ می تواند باعث افزایش به سطوح مقاومت بعدی ۱۲۳۷ و ۱۲۴۳ شود و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۱۹ با قدرت شکسته شود می تواند منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۲۱۱ شود. همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته مشخص است این سطوح مقاومت ۱۲۳۱ و ۱۲۳۷ بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۴۳ تشکیل شده اند و از نظر تحلیل تکنیکال این روند با توجه به کاهش عمیق قیمت از سطح ۱۲۴۳ تکمیل شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش به سوی سطح ۱۱۵۹ صادر شده است که این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۲۳۸ نشان داده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج قوی بزرگ C از سطح ۱۳۶۶ وجود دارد.

در میان مدت شکست این سطح حمایت ۱۱۵۹ علامت مهمی را در پی خواهد داشت زیرا الگوی پرچم را تایید خواهد کرد و همین الگو در میان مدت و بلند مدت می تواند تارگت نزولی ۱۰۳۲ را نمایان سازد. در مجموع حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح حمایت ۱۱۵۹ رخ داده است در یک پرچم افزایشی شکل گرفته که جزو الگوی ادامه دهنده کاهشی است و این الگو به همراه پرچم قبلی اشاره به یک کاهش بزرگ قیمت از نرخهای فعلی دارد که در تحلیل های قبلی بدان اشاره کرده بودیم.

قیمت جهانی اونس طلا پس از سخنان دیشب رئیس بانک مرکزی آمریکا با افزایش روبرو شد. جرومی پاول، رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا، روز چهارشنبه گفت که نرخ بهره مرجع بانک مرکزی نزدیک به یک سطح خنثی است، تمایزی مهم از اظهارات وی که کمتر از دو ماه پیش ایراد کرده بود. پاول به باشگاه اقتصادی گفت نرخ بهره هنوز هم با استانداردهای تاریخی پایین است و آنها فقط در زیر محدوده وسیعی از تخمین های سطح اقتصاد خنثی قرار دارد.

پاول ایده یا پیشنهادی در خصوص اینکه نرخ ها تا کجا افزایش می یابد ارائه نکرد. بازارها بلافاصله به سخنرانی جرومی پاول واکنش نشان دادند و شاخص های سهام آمریکا افزایش یافتند و از نرخ بازدهی اوراق قرضه دولتی آمریکا کاسته شد. جرومی پاول گفت در حالیکه پیش بینی های شرکت کنندگان در کمیته ی سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بر اساس بهترین ارزیابی های ما در مورد چشم انداز صورت می گیرد، هیچ خط مشی از پیش تعیین شده وجود ندارد. ما توجه زیادی به آنچه که اطلاعات مالی اقتصادی و مالی در اختیار ما قرار می دهد خواهیم کرد.

از نظر جرومی پاول همیشه تصمیمات ما در مورد سیاست پولی طوری طراحی خواهد شد تا اقتصاد آمریکا را با توجه به چشم انداز تغییر شغل و تورم حفظ کنیم. پاول درباره نظرات رئیس جمهور آمریکا حرفی نزد، بلکه به اقتصادی اشاره کرد که او گفت که همچنان به خوبی با نرخ رشد بالاتر از ۳ درصد و تورم در حدود ۲ درصد هدف بانک فدرال قرار دارد.

پاول همچنین گفت این چشم انداز بسیار مهم است اما ما می دانیم که این موارد اغلب کاملا متفاوت از پیش بینی های دقیق تر است.‌ خطرات ثبات مالی در روزی که بانک فدرال رزرو گزارش مالی ثبات را منتشر کرد عمدتا شرایط صحیح مربوط به سیستم بانکی و قدرت ترازنامه مصرف کننده را منعکس می کرد، اما مشکلات بالقوه جدی با سطح بالایی بدهی های شرکت ها را ذکر کرد.

پاول گفت اطلاعات در مورد بنگاه های فردی نشان می دهد که در طول سال، شرکت هایی که دارای اهرم های بالایی هستند و بارهای بهره را افزایش داده اند، بیشترین میزان بدهی ها را به دوش می کشند. علاوه بر این، سایر معیارهای کیفیت صدور گواهینامه نیز بدتر شده است و تعدادی از اوراق قرضه افزایش یافته است. بعضی از این وام گیرندگان بسیار قدرتمند اگر اقتصاد از بین برود، مطمئنا دچار افسردگی خواهند شد و منجر به زیان های بیشتر از پیش بینی های سرمایه گذار و تشدید رکود خواهد شد.

با این حال، او خاطر نشان کرد که خطرات ظاهری محدود به شرکت های غیر مالی هستند و تهدیدات مربوط به سیستم بزرگتر به نظر می رسد محدود است.  در واکنش به این خبر ارزش دلار آمریکا مقداری با کاهش مواجه شد و قیمت جهانی اونس طلا پس از عدم توانایی در شکست سطح حمایت ۱۲۱۱ به نزدیکی سطح ۱۲۲۶ افزایش یافت و برای امروز با سطح مقاومت ۱۲۳۱ مواجه است.

امروز انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه متن صورتجلسه چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا