تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF9) پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح حمایت روانی ۵۰٫۰۰ دلار در هر بشکه به سوی سطوح ۴۹٫۴۰ و ۴۸٫۰۰ کاهش یابد و بعد از آن تارگت های نزولی پایین تری را نمایان سازد و این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است.

در چارت پایین روند نزولی میان مدت قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۷۶٫۹۰ هنوز پایدار است و از پنج موج ساخته شده است و تا کنون چهار موج آن تکمیل شده است و موج پنجم یعنی موج (۵) قیمت را به پایین خط فیبوناچی پروجکشن ۳۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۷۲٫۴۳ کشانده است و همچنان تحت فشارهای نزولی باقی مانده است. علت اصلی این افت قیمت شدید افزایش عرضه و کند شدن رشد تقاضا اعلام شده که احتمالا منجر به ایجاد مازاد عرضه در بازار در سال آینده میلادی خواهد شد.

از منظر تحلیل تکنیکال از آنجایی که موج سوم یعنی موج (۳) با موج (۱) برابر بوده است این احتمال قویا وجود دارد که موج کنونی (۵) کمی بیشتر ادامه داشته باشد و در میان مدت و بلند مدت حتی تا نرخهای پایین سال ۲۰۱۶ یعنی تا سطح ۲۶٫۰۵ سقوط کند که در گزارش های قبلی بدان اشاره کردیم. در چارت روزانه نیز همانطور که مشخص است قیمت نفت خام سبک آمریکا به زیر کانال افزایشی کاهش یافته است و در میان مدت می تواند تارگت های نزولی ۴۵٫۴۷ و ۳۸٫۰۵ را نمایان سازد.

با این حال بهتر است بعد از شکسته شدن سطح ۵۰٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۳ نوامبر ۲۰۱۸) حد تارگت کاهشی واقع بینانه را در حدود سطح ۴۵٫۴۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰) در نظر گرفت. برای امروز سطوح مقاومت به ترتیب بر روی ۵۰٫۸۰ و ۵۱٫۰۰ تشکیل شده اند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن با پیکان مشخص گردیده است.

در چارت بعدی برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF9) پیش بینی می‌شود قیمت آن در صورت شکست سطح ۵۸٫۶۵ تا سطوح ۵۸٫۰۵ و ۵۶٫۹۲ کاهش یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت روزانه به دو تارگت ۵۶٫۹۲ و ۵۴٫۳۵ اشاره دارد که هر یک از این سطوح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند صعودی کوتاه از سطح ۴۴٫۳۵ دلار در هر بشکه قرار گرفته اند. با توجه به حرکت نزولی عمیقی که شاهد بودیم این احتمال قویا وجود دارد که در میان مدت و بلند مدت قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی پایین ترین نرخهای سال ۲۰۱۶ سقوط کند.

از منظر تحلیل بنیادی افزایش عرضه نفت به ویژه توسط آمریکا، روسیه، عربستان وعراق و کاهش چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان از جمله اتحادیه اروپا از عوامل ادامه سیر نزولی نفت به پایین ترین نرخهای ۱۳ ماهه گذشته است. تولید نفت آمریکا طی سال جاری میلادی با ۲۵ درصد افزایش به روزانه ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بالغ شده است.

همچنین روسیه نیز رکورد تاریخی تولید روزانه ۱۱ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه نفت را شکسته است. تولید نفت عربستان هم به سطح روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن