تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا همچنان در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۱۱ و ۱۲۳۱ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد بنابراین برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه حرکت در مسیری مشخص پس از نشست گروه بیست و دیدار روسای جمهور آمریکا و چین ادامه یابد.

باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

برای امروز در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۳۱ می تواند باعث افزایش به سطوح مقاومت بعدی ۱۲۳۷ و ۱۲۴۳ شود و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۱۹ با قدرت شکسته شود می تواند منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۲۱۱ شود.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته مشخص است این سطوح مقاومت ۱۲۳۱ و ۱۲۳۷ بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۴۳ تشکیل شده اند و از نظر تحلیل تکنیکال این روند با توجه به کاهش عمیق قیمت از سطح ۱۲۴۳ تکمیل شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش به سوی سطح ۱۱۵۹ صادر شده است که این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۲۳۸ نشان داده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج قوی بزرگ C از سطح ۱۳۶۶ وجود دارد.

در میان مدت شکست این سطح حمایت ۱۱۵۹ علامت مهمی را در پی خواهد داشت زیرا الگوی پرچم را تایید خواهد کرد و همین الگو در میان مدت و بلند مدت می تواند تارگت نزولی ۱۰۳۲ را نمایان سازد. در مجموع حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح حمایت ۱۱۵۹ رخ داده است در یک پرچم افزایشی شکل گرفته که جزو الگوی ادامه دهنده کاهشی است و این الگو به همراه پرچم قبلی اشاره به یک کاهش بزرگ قیمت از نرخهای فعلی دارد که در گزارش های قبلی بدان اشاره کرده بودیم.

قیمت جهانی اونس طلا پس از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا فعلا بین منطقه خنثی ۱۲۱۹ و ۱۲۲۹ در نوسان است و می بایست منتظر شکست یکی از سطوح فوق بود تا جهت قیمت آن مشخص گردد. در صورتجلسه دیشب تقریبا تمام سیاست گذاران می گویند افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا به زودی تصویب می شود و در مورد تغییر زبان در افزایش تدریجی بحث شده است.

چند تن از اعضای بانک فدرال در مورد زمانبندی افزایش نرخ بهره ابراز نگرانی کردند. بسیاری از اعضا گفتند که ممکن است در برخی جلسات آینده مناسب باشد تا تأکید بیشتری بر ارزیابی داده های آتی داشته باشند. در صورتجلسه دیشب چارچوب بلندمدت برای سیاست پولی را مورد بحث قرار دادند و تقریبا تمام مقامات فدرال افزایش تدریجی را متناسب با هدف بانک فدرال می دانند.

صورتجلسه نشست ماه نوامبر بانک فدرال نشان می دهد سیاست گذاران مجموعه ای از مسائل را از جمله تشدید شرایط مالی، خطرات جهانی و برخی از نشانه های کاهش در بخش های حساس را مورد توجه قرار داده اند. تعداد کمی از اعضای بانک فدرال توافق کردند افزایش نرخ بهره احتمالا با عدم اطمینان در مورد زمان بندی افزایش نرخ بهره و چگونه در برقراری ارتباط تغییر احتمالی در رویکرد خود برای افزایش در آینده همراه باشد.

اعضای بانک فدرال همچنین اظهار داشتند که چگونگی ارتباطات کمیته سیاستگذاری در جلسه بعد از نشست، ممکن است لازم باشد در جلسات آینده به خصوص زبان اشاره شده به انتظارات کمیته برای افزایش تدریجی بیشتر در محدوده هدف برای نرخ بهره بانک فدرال، تجدید نظر صورت گیرد.

بسیاری از اعضای بانک فدرال نشان دادند که ممکن است در بعضی از جلسات آینده مناسب باشد که تأکید بیشتری بر ارزیابی داده های ورودی در ارزیابی چشم انداز اقتصادی و سیاست داشته باشند و چنین تغییری کمک می کند تا رویکرد انعطاف پذیر کمیته سیاست گذاری بانک فدرال را در پاسخ دادن به شرایط اقتصادی تغییر دهد.

نیاز به افزایش نرخ بهره تدریجی بیشتر به عنوان مناسب برای حفظ بازده فعلی در مسیر خود یکی از اساسی ترین اظهارات سیاستگذاری بانک فدرال بوده است زیرا بانک مرکزی پس از یک دهه نزدیک به صفر، نرخ بازگشت به سطح عادی را افزایش داده است. حذف آن یک توقف احتمالی در افزایش تقریبا سه ماهه در نرخ بهره است که انتظار می رفت تا سال ۲۰۱۹ ادامه یابد بدون اینکه بانک مرکزی به حرکت و یا عدم حرکت در هر جلسه خاص دست یابد.

در واکنش به صورتجلسه بانک فدرال رزرو آمریکا انتظارات آتی بازار از افزایش نرخ بهره در جلسه ماه دسامبر به بیش از ۸۴ درصد افزایش یافت و این در حالی است که انتظارات آتی بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه مارس سال آینده به کمتر از ۴۳ درصد کاهش یافته است. امروز عمده توجهات بازار به نشست گروه بیست (G20) و دیدار روسای جمهور آمریکا و چین در آرژانتین معطوف شده است که می تواند بر روند قیمت بازارها تاثیرگذار باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا