تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا هنور در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۱۱ و ۱۲۳۱ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه حرکت در مسیری مشخص پس از شکسته شدن یکی از سطوح فوق ادامه یابد.

باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

برای امروز در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۳۱ می تواند باعث افزایش به سطوح مقاومت بعدی ۱۲۳۷ و ۱۲۴۳ شود و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۱۹ با قدرت شکسته شود می تواند منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۲۱۱ شود.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته مشخص است این سطوح مقاومت ۱۲۳۱ و ۱۲۳۷ بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۴۳ تشکیل شده اند و از نظر تحلیل تکنیکال این روند با توجه به کاهش عمیق قیمت از سطح ۱۲۴۳ تکمیل شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش به سوی سطح ۱۱۵۹ صادر شده است که این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۲۳۸ نشان داده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج قوی بزرگ C از سطح ۱۳۶۶ وجود دارد.

در میان مدت شکست این سطح حمایت ۱۱۵۹ علامت مهمی را در پی خواهد داشت زیرا الگوی پرچم را تایید خواهد کرد و همین الگو در میان مدت و بلند مدت می تواند تارگت نزولی ۱۰۳۲ را نمایان سازد. در مجموع حرکت اصلاحی که در برخورد به سطح حمایت ۱۱۵۹ رخ داده است در یک پرچم افزایشی شکل گرفته که جزو الگوی ادامه دهنده کاهشی است و این الگو به همراه پرچم قبلی اشاره به یک کاهش بزرگ قیمت از نرخهای فعلی دارد.

قیمت جهانی اونس طلا پس از انتشار صورتجلسه هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا و اعلام آتش بس تجاری بین آمریکا و چین فعلا بین منطقه خنثی ۱۲۱۹ و ۱۲۳۱ در نوسان است و می بایست منتظر شکست یکی از سطوح فوق بود تا جهت قیمت آن مشخص گردد.

آغاز حرکت بازار در هفته جدید با انتشار خبر توافق تجاری بین آمریکا و چین به صعود بازارهای سهام و ارزهای پربازده در مقابل دلار آمریکا انجامید و در این هیاهو، قیمت جهانی نفت بود که پیروزمندانه در بازار آسیا افزایش یافت و توانست از سطح مقاومت ۵۲٫۵۰  دلار که بارها و بارها در تلاش برای عبور از آن ناکام مانده بود، عبور کند و در صعودی دیگر مقاومت مهم و کلیدی۵۲٫۸۰ دلار را نیز پشت سرگذارد.

مهمترین خبر این هفته، به شهادت جرومی پاول رئیس بانک فدرال در مورد افزایش نرخ بهره بانکی و گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا بازگردد، امری که می تواند همانند سخنرانی هفته گذشته رئیس بانک فدرال موتور حرکت اونس طلا را از سطح حمایت ۱۲۱۱ به سمت بالا هدایت کند و نیز در صورت عدم تامین انتظار بازار، زمینه کاهش قیمت را از نزدیکی سطوح مقاومت روزانه فراهم آورد. در این هفته گزارش میزان اشتغال  بخش غیر کشاورزی در ایالات متحده آمریکا (NFP) روز جمعه اعلام خواهد شد.

مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازارها بشمار می رود.

می توان گفت علاوه بر شاخصهای اقتصادی، رویداها و تصمیمات سیاسی قابل تاثیر در بازار، موتور اصلی حرکت داراییهای مطمئن و خصوصاً اونس طلا، نرخ بهره بانکی آمریکا است و در سالهای اخیر، افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره بانکی این کشور، تاثیر مستقیمی را در حرکت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی و قیمت جهانی اونس طلا داشته است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا