تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در منطقه حمایت ۱۲۳۲ و ۱۲۲۷ مورد حمایت قرار گیرد و بعد از اصلاح قیمت آن به این سطوح مجدد در روند افزایشی قرار گیرد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۱۲۱۰ قرار دارند.

در چارت پایین از آنجایی که قیمت اونس طلا در یک کانال افزایشی در حال نوسان است و این احتمال قویا وجود دارد که در حوالی سطح ۱۲۲۷ (کف کانال کوچک رسم شده) شاهد افزایش قیمت باشیم. کانال افزایشی بزرگ تری نیز وجود دارد که به تارگت بالاتر یعنی در حدود سطح ۱۲۶۵ اشاره دارد و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی قرار گرفته است. به باور ما برای تحقق این تارگت لازم است که از سطح مقاومت ۱۲۴۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) با قدرت عبور کند.

از منظر تحلیل تکنیکال در صورتیکه سطح مقاومت ۱۲۴۴ شکسته شود می توان نتیجه گرفت که سطح مقاومت ۱۲۳۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی) در چارت روزانه با قدرت شکسته شده است که می تواند تارگت ۱۳۰۴ را نمایان سازد که بالاتر از حد تارگت قبلی ۱۲۶۵ خواهد بود. با این حال باید توجه داشت تا زمانیکه قیمت جهانی اونس طلا در پایین سطح مقاومت ۱۲۳۸ تثبیت شده است می بایست کمی در ورود به پوزیشن های خرید میان مدت و بلند مدت با احتیاط عمل کرد.

شواهد از قرارگیری اقتصاد آمریکا در «نقطه چرخش» (Turning Point) حکایت دارد و همانطور که پیشتر گفتیم به اختلاف بازدهی میان اوراق قرضه کوتاه مدت با اوراق قرضه بلندمدت منحنی بازده گفته می شود و یکی از نشانگرهای پیشتاز رکود اقتصادی در آمریکا معکوس شدن منحنی بازده (Inverted Yield Curve) می باشد.

در حال حاضر اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۳ و ۵ ساله آمریکا برای اولین بار از سال میلادی ۲۰۰۷ به پایین صفر درصد یعنی %۱٫۴- واحد رسیده است که انتظار می رود بزودی منحنی اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ و ۱۰ ساله نیز معکوس شود. این نشاندهنده آن است که بانک فدرال رزرو آمریکا به پایان چرخه و سیکل افزایش نرخ بهره خود نزدیک شده است و برخلاف پیش بینی های قبلی احتمالا شاهد افزایش نرخ بهره چندانی برای سال آینده نباشیم.

این حالت معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا وقتی روی می دهد که بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت از بازدهی اوراق بلندمدت پیشی بگیرد. در شرایط نرمال اوراق قرضه هر چقدر که دارای سررسیدهای طولانی تری باشند قاعدتاً بایستی نرخ بازدهی بیشتری داشته باشند چرا که ریسک نگهداری آنها در طول زمان افزایش یابد و سرمایه گذار نرخ بازدهی بالاتری طلب می کند.

اما در انتهای چرخه های کسب و کار که ظاهراً رونق اقتصادی فراگیر است و فشارهای تورمی نیز رو به رشد می باشد، شاهد گرایش سرمایه گذاران به فروش اوراق قرضه کوتاه مدت هستیم که منجر به افزایش شتابناک نرخ بازدهی شان می شود اما با توجه به اینکه جامعه سرمایه گذاری نوعی رکود اقتصادی منتج از نرخ های بهره و بازدهی بالاتر را در شرایط فعلی و نتیجتاً کاهش نرخ های بهره در میان مدت از سوی بانک مرکزی برای احیای اقتصادی پیش بینی می کند، عملاً تقاضا برای اوراق قرضه بلندمدت افزایش می یابد – یا دستکم به اندازه تقاضا برای اوراق قرضه کوتاه مدت کاهش نمی یابد – و همین مسئله باعث معکوس شدن منحنی بازدهی می شود.

منحنی بازدهی اوراق قرضه، نموداری است که نرخ بازده اوراق با کیفیت اعتباری یکسان را با سررسید‌های کوتاه‌مدت (چندماهه)، میان‌ مدت (چند ساله) و بلند‌مدت (بیش از ۵ ساله) نمایش می‌دهد. منحنی بـازدهی به‌عنوان الگویی برای ترسیم و ارائه وضعیت اوراق منتشر شده از سوی دولت استفاده می‌شود. این منحنی بیشتر برای ارزیابی شرایط اوراق قرضه در ایالات‌متحده آمریکا به‌کار گرفته می‌شود.

رایج‌ترین منحنی بـازدهی در آمریکا، اوراق قرضه خزانه‌داری را با سررسیدهای ۳ماهه، ۲ساله، ۵ساله و ۳۰ ساله مقایسه می‌کند. این منحنی به‌عنوان معیاری برای سایر انواع اوراق قرضه در بازار، مانند نرخ‌های وام مسکن یا نرخ بهره‌های بانکی و همچنین پیش‌بینی تغییرات در خروجی بازار و روند آتی اقتصادی نیز استفاده می‌شود. منحنی بازدهی به‌طور کلی دارای سه حالت رایج شامل منحنی نرمال، خطی و معکوس است. شکل منحنی بازده در آمریکا همواره موشکافی می‌شود؛ زیرا این واکاوی به یافتن ایده و سرنخی از تغییرات نرخ بهره‌های بانکی در آینده و فعالیت اقتصادی کمک می‌کند.

زمانی‌ که منحنی معکوس شود، دوره رکود اقتصادی آغاز می‌شود. منحنی معکوس یا دوره رکود اقتصادی: چنانچه بازدهی اوراق کوتاه‌مدت به دلیل افزایش تقاضا برای اوراق بلندمدت نرخ بیشتری داشته باشد، منحنی معکوس تولید می‌شود. در واقع یک منحنی معکوس نشان می‌دهد رشد اقتصادی با اخلال مواجه است. فقدان نشانه‌ای از رشد اقتصادی در منحنی بازدهی به معنای وقوع زودرس یک دوره رکود است.

با این توضیحات، می توانیم درک کنیم که چرا اخیراً جامعه سرمایه گذاری با نگرانی تحولات مربوط به منحنی نرخ بازده را دنبال می کند. امری که به صورت تاریخی به عنوان مقدمه ای بر وقوع رکود اقتصادی بوده و طبیعتاً مثل روزهای اخیر رشد تقاضا برای فلزات گرانبها را به بالاترین نرخهای ۵ هفته اخیر در پی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا