تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورت عبور قیمت از سطح مقاومت ۱۲۴۴ با افزایش روبرو شود و چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود به سوی سطوح مقاومت بعدی ۱۲۵۲ و ۱۲۵۷ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۴۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از یک موج افزایشی c از سطح ۱۲۱۰ قرار دارد و این سطح از نظر تحلیل تکنیکال مهم است زیرا شکست آن به معنای استمرار موج افزایشی c به سوی سطوح مقاومت ۱۲۵۷ و ۱۲۶۵ است و از طرف دیگر اگر موفق به شکست آن نشود به معنای تکمیل شدن موج افزایشی c تلقی می شود که می توان همچنان مقاومت ۱۲۳۸ را به عنوان پیک قیمت برای مدتی در نظر گرفت.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال سقف کانال افزایشی بزرگی که در چارت تایم فریم یک ساعته کشیده شده است به تارگت ۱۲۶۵ اشاره دارد و این در حالی است که امروز در حرکت نزولی اگر سطح حمایت ۱۲۳۱ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به صدور سیگنال فروش و ریزش قیمت به سطوح حمایت بعدی ۱۲۲۷ و ۱۲۲۳ خواهد شد.

در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا همچنان با سطح مقاومت مهم ۱۲۳۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۶۶) درگیر است. بنابراین برای اینکه از شکست این سطح مقاومت مطمئن شویم لازم است که قیمت به بالای سطح ۱۲۴۴ افزایش داشته باشد که همین امر در میان مدت (طی ۲ الی ۴ هفته) باعث تقویت قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۰۴ خواهد شد.

کاهش شدید نرخ بازدهی اوراق قرضه بلند مدت خزانه داری آمریکا نسبت به نرخ بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت و نگزانی ها‌در مورد کاهش رشد اقتصادی آمریکا از دلایل افت شاخص ها در بازار بورس آمریکا‌ و تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای ۵ هفته گذشته عنوان شده است.

همانطور که دیروز گفتیم شواهد از قرارگیری اقتصاد آمریکا در نقطه چرخش حکایت دارد و همانطور که قبلا نیز گفته شد به اختلاف بازدهی میان اوراق قرضه کوتاه مدت با اوراق قرضه بلندمدت منحنی بازده گفته می شود و یکی از نشانگرهای پیشتاز رکود اقتصادی در آمریکا معکوس شدن منحنی بازده (Inverted Yield Curve) می باشد.

در حال حاضر اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۳ و ۵ ساله آمریکا برای اولین بار از سال میلادی ۲۰۰۷ به پایین صفر درصد کاهش یافته است که انتظار می رود بزودی منحنی اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ و ۱۰ ساله نیز معکوس شود. این نشاندهنده آن است که بانک فدرال رزرو آمریکا به پایان چرخه و سیکل افزایش نرخ بهره خود نزدیک شده است و برخلاف پیش بینی های قبلی احتمالا شاهد افزایش نرخ بهره چندانی برای سال آینده نباشیم و یا حتی ممکن است بانک فدرال برای مقابله با رکود اقتصادی نرخ بهره را پایین آورد.

این حالت معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا وقتی روی می دهد که بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت از بازدهی اوراق بلندمدت پیشی بگیرد. در شرایط نرمال اوراق قرضه هر چقدر که دارای سررسیدهای طولانی تری باشند قاعدتاً بایستی نرخ بازدهی بیشتری داشته باشند چرا که ریسک نگهداری آنها در طول زمان افزایش یابد و سرمایه گذار نرخ بازدهی بالاتری طلب می کند.

اما در انتهای چرخه های کسب و کار که ظاهراً رونق اقتصادی فراگیر است و فشارهای تورمی نیز رو به رشد می باشد، شاهد گرایش سرمایه گذاران به فروش اوراق قرضه کوتاه مدت هستیم که منجر به افزایش شتابناک نرخ بازدهی شان می شود اما با توجه به اینکه جامعه سرمایه گذاری نوعی رکود اقتصادی منتج از نرخ های بهره و بازدهی بالاتر را در شرایط فعلی و نتیجتاً کاهش نرخ های بهره در میان مدت از سوی بانک مرکزی برای احیای اقتصادی پیش بینی می کند، عملاً تقاضا برای اوراق قرضه بلندمدت افزایش می یابد یا دستکم به اندازه تقاضا برای اوراق قرضه کوتاه مدت کاهش نمی یابد و همین مسئله باعث معکوس شدن منحنی بازدهی می شود.

منحنی بازدهی اوراق قرضه، نموداری است که نرخ بازده اوراق با کیفیت اعتباری یکسان را با سررسید‌های کوتاه‌مدت (چندماهه)، میان‌مدت (چند ساله) و بلند‌مدت (بیش از ۵ ساله) نمایش می‌دهد. منحنی بـازدهی به‌عنوان الگویی برای ترسیم و ارائه وضعیت اوراق منتشر شده از سوی دولت استفاده می‌شود. این منحنی بیشتر برای ارزیابی شرایط اوراق قرضه در ایالات‌متحده آمریکا به‌کار گرفته می‌شود.

رایج‌ترین منحنی بـازدهی در آمریکا، اوراق قرضه خزانه‌داری را با سررسیدهای ۳ ماهه، ۲ ساله، ۵ ساله و ۳۰ ساله مقایسه می‌کند. این منحنی به‌عنوان معیاری برای سایر انواع اوراق قرضه در بازار، مانند نرخ‌های وام مسکن یا نرخ بهره‌های بانکی و همچنین پیش‌بینی تغییرات در خروجی بازار و روند آتی اقتصادی نیز استفاده می‌شود. منحنی بازدهی به‌طور کلی دارای سه حالت رایج شامل منحنی نرمال، خطی و معکوس است. شکل منحنی بازده در آمریکا همواره موشکافی می‌شود؛ زیرا این واکاوی به یافتن ایده و سرنخی از تغییرات نرخ بهره‌های بانکی در آینده و فعالیت اقتصادی کمک می‌کند.

زمانی‌ که منحنی معکوس شود، دوره رکود اقتصادی آغاز می‌شود.منحنی معکوس یا دوره رکود اقتصادی: چنانچه بازدهی اوراق کوتاه‌مدت به دلیل افزایش تقاضا برای اوراق بلندمدت نرخ بیشتری داشته باشد، منحنی معکوس تولید می‌شود. در واقع یک منحنی معکوس نشان می‌دهد رشد اقتصادی با اخلال مواجه است. فقدان نشانه‌ای از رشد اقتصادی در منحنی بازدهی به معنای وقوع زودرس یک دوره رکود است.

با این توضیحات، می توانیم درک کنیم که چرا اخیراً سرمایه گذاران با نگرانی تحولات مربوط به منحنی نرخ بازده را دنبال می کند. امری که به صورت تاریخی به عنوان مقدمه ای بر وقوع رکود اقتصادی بوده و طبیعتاً مثل روزهای اخیر رشد تقاضا برای فلزات گرانبها را در پی خواهد داشت و برای قیمت جهانی اونس طلا چنانچه سطوح مقاومت ۱۲۳۸ و ۱۲۴۴ با قدرت شکسته شود سرمایه گذاران را به خرید آن ترغیب خواهد کرد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات (ISM) اعلام خواهد شد و قبل از این گزارش شاخص اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) اعلام می شود. در حالیکه همگرایی بین گزارش اشتغال بخش خصوصی (ADP) و گزارش NFP از نظر تاریخی نسبتاً نامشخص است، اما به هر حال، از جهت روانی، اعلام افزایش یا کاهش شاخص ADP در پیش بینی های بازار برای آمار اشتغال ماهانه (NFP) که روز جمعه منتشر خواهد شد تاثیر گذار است. آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا که هر هفته مورد توجه معامله گران نفت قرار دارد نیز امروز اعلام خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا