تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF9) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سوی سطح حمایت ۵۰٫۰۷ دلار در هر بشکه کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطوح حمایت بعدی ۴۹٫۳۱ و ۴۸٫۳۸ سقوط کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۵۰٫۰۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۵۰ درصدی از روند نزولی ۷۲٫۴۳ تشکیل شده است و این سطح حمایت سبب تشکیل یک حرکت اصلاحی کوتاهی شده که به نظر می رسد در حوالی سطح مقاومت ۵۱٫۷۵ به پایان رسیده است. 

در تعریف فیبوناچی پروجکشن باید گفت که ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطورکه دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال روند نزولی قیمت از سطح ۷۲٫۴۳ پایداراست و در یک موج نزولی (۵) قرار گرفته است که پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۷۵٫۲۸ است و در این موج قادر است خود را به پایین سطح ۴۹٫۳۱ یعنی کف موج قبلی (۳) پایین بکشاند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود در حوالی سطح ۵۴٫۷۷ شاهد یک سقف دو قلو هستیم و با توجه به نفوذ قیمت به زیر سطح حمایت ۵۱٫۷۵ این الگوی سقف دو قلو تایید شده است که می تواند تارگت نزولی ۴۹٫۳۱ را مشخص سازد.

در حرکت صعودی نیز اولین سطح مقاومت قیمت بر روی ۵۳٫۲۶ دیده می شود که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود تنها باعث افزایش جزئی و اندک قیمت به نزدیکی سطح مقاومت بعدی ۵۴٫۷۷ خواهد شد. در چارت روزانه نیز روندنزولی قیمت از سطح ۷۶٫۹۰ پایدار است و پیش بینی می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا در میان مدت تا سطح ۳۸٫۰۵ کاهش پیدا کند که این سطح بر روی کف کانال افزایشی و همچنین بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ قرار گرفته است.

بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ سطح حمایت موقت قیمت را بر روی ۵۰٫۲۷ و سطح مقاومت قوی قیمت را بر روی ۵۵٫۳۶ نشان می دهد و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۰٫۲۷ نیز شکسته شود در میان مدت منجر به فرود بیشتر قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۴۵٫۴۷ خواهد شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

از منظر تحلیل بنیادی قیمت نفت در آستانه ی برگزاری صد و هفتادو پنجمین اجلاس اوپک کاهش یافته است و سرمایه‌ گذاران در انتظار تصمیم نشست اوپک هستند که قرار است امروز با هدف توافق در مورد سطح تولیدات در شش ماهه آینده در وین اتریش نتیجه نهایی جلسه خود را اعلام کنند. دیروز نیز پس از انتشار خبری مبنی بر اینکه خالد الفالح وزیر نفت عربستان پیشنهاد داده است که سطح تولیدات نفت کمتر از حد انتظارات بازار (بین ۱٫۲ تا ۱٫۴ میلیون بشکه) کاهش یابد قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یافت. وزیر نفت عربستان سعودی دیروز گفته بود کاهش تولید ۱ میلیون بشکه ی در روز برای تولیدکنندگان نفت اوپک و متفقین او کافی خواهد بود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG9) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سوی سطح حمایت ۵۸٫۲۱ کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۵۶٫۴۴ سقوط کند.

همانطور که در چارت پایین نفت برنت دریای شمال دیده می شود این حرکت اصلاحی توسط یک سری از خطوط فیبوناچی پروجکشن از روند نزولی از سطح ۸۱٫۸۴ تحت کنترل قرار گرفته است و نتوانسته خود را به بالای سطح مقاومت ۶۳٫۹۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی) برساند. از منظر تحلیل تکنیکال پنج موج کوچک این حرکت اصلاحی را تشکیل داده است که این موجها در یک کانال افزایشی ظاهر شده اند و در کنار حرکت نزولی قبلی این الگو بیشتر شبیه به یک الگوی پرچم نزولی است.

به همین خاطر دیر یا زود قیمت نفت برنت دریای شمال مجدد میتواند سطح ۵۷٫۵۰ (پایین ترین سطح ماه نوامبر ۲۰۱۸) را تاچ کند و این در حالی است که برای امروز در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۶۱٫۰۸ باعث تقویت قیمت آن به سطوح مقاومت بعدی ۶۲٫۱۸ و ۶۳٫۰۷ می شود. در چارت روزانه باید توجه داشت که علیرغم حرکت اصلاحی از سطح ۵۷٫۵۰ روند نزولی شارپی قیمت از سطح ۸۶٫۷۴ هنوز علامت قوی از بازگشت روند صعودی نشان نداده است و این روند توسط خطوط فیبوناچی ریتریسمنت تحت کنترل قرار گرفته است.

بنابراین می توان از منظر تحلیل تکنیکال چنین نتیجه گیری کرد که به طور مشخص حرکت اصلاحی اخیر در حوالی سطح مقاومت ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) به پایان رسیده است و مجدد می بایست منتظر از سرگیری روند کاهشی قیمت نفت برنت دریای شمال به سطوح ۶۰٫۳۳ و ۵۹٫۳۱ باشیم.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۶٫۹۲ با قدرت شکسته شود در میان مدت منجر به فرود بیشتر قیمت آن به سوی سطوح ۵۴٫۳۵ و ۴۹٫۸۸ دلار در هر بشکه خواهد شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن