تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF9) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۰٫۰۷ دلار در هر بشکه کاهش یابد و با شکست آن تا سطوح حمایت بعدی ۴۹٫۳۱ و ۴۸٫۳۸ سقوط کند.

همانطور که در چارت پایین قیمت نفت خام سبک آمریکا دیده می شود هر چند حرکت افزایشی از سطح ۴۹٫۴۱ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸) در موج (۴) گسترش یافت اما این حرکت بسیار ضعیف تر از حد انتظارات بود و هم اکنون قیمت آن در موج (۵) یعنی پنجمین موج از چرخه احتمالی پنج موجی از سطح ۷۲٫۴۳ قرار گرفته است.

کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۵۴٫۲۲ (بالاترین سطح ۷دسامبر ۲۰۱۸) نشاندهنده تکمیل شدن موج (۴) است که می تواند قیمت نفت خام سبک آمریکا را در موج (۵) به نرخهای پایین بکشاند. از منظر تحلیل تکنیکال موج (۴) و بخشی از موج (۵) یک الگوی گسترش یافته گوه یا کنج (wedge) را ساخته است که به عنوان یک الگوی ادامه دهنده شناخته می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیکی نفوذ قیمت آن به زیر سطح حمایت ۵۰٫۰۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۵۰ درصدی از روند نزولی ۷۲٫۴۳) تاییدی درجهت این الگوی کاهشی ادامه دهنده است که می تواند تارگت نزولی در حدود سطح ۴۶ را مشخص سازد و این در حالی است که برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۵۱٫۷۵ می تواند باعث تقویت قیمت آن به سطح ۵۳٫۲۶ شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت روزانه به رغم گسترش حرکت افزایشی روند نزولی قیمت از سطح ۷۶٫۹۰ هنوز پایدار است و به باور ما این حرکت افزایشی بیشتر شبیه به یک حرکت رنج و خنثی بین سطوح ۵۰٫۲۷ و ۵۵٫۳۶ است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از روند افزایشی ۴۲٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ تشکیل شده اند. در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۰٫۲۷ در چارت روزانه شکسته شود در میان مدت زمینه را برای سقوط بیشتر به سوی سطح ۴۲٫۰۵ فراهم می آورد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ –۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۸٫۲۱ کاهش یابد و این موضوع را تکمیل شدن موج افزایشی قیمت از سطح ۵۷٫۵۰ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸) در سطح ۶۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۷ دسامبر ۲۰۱۸) نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت افزایشی در قالب سه موج کوچک تشکیل شده است و این حرکت خیلی ضعیف تر از حد انتظارات بوده است و این موضوع را می توان از کوتاه بودن طول موج سوم یعنی موج c نسبت به طول موج اول یعنی موج a متوجه شد. از منظر تحلیل تکنیکال این سه موج در قالب یک کانال افزایشی شکل گرفته است که جزو الگوهای ادامه دهنده است و می تواند باعث کاهش بیشتر قیمت شود.

به باور ما روند نزولی قیمت نفت برنت دریای شمال که از سطح ۸۱٫۸۴ شروع شده است می تواند با شکسته شدن سطح حمایت ۵۸٫۲۱ بیشتر تایید شود. اما اگر قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان در درون این کانال باقی بماند ممکن است حرکت افزایشی از سطح ۵۷٫۵۰ دوباره به سوی سطح ۶۳٫۹۵ برسد.

البته باید توجه داشت تجزیه و تحلیل خطوط فیبوناچی این روند افزایشی از سطح ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) نشان می دهد که کمی این سطح پایین تر از سطح مقاومت ۶۵٫۵۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴) قرارگرفته است.

در مجموع به باور ما حرکت افزایشی قیمت از سطح ۵۷٫۵۰ صرفا یک پول بک به سوی خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۲۷٫۱۰ است که این حرکت پول بک در حوالی سطوح مقاومت ۶۳٫۹۵ و ۶۳٫۹۶ به پایان رسیده است. بنابراین در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۶٫۹۲ با قدرت شکسته شود در میان مدت منجر به فرود بیشتر قیمت آن به سوی سطح ۴۹٫۸۸ دلار در هر بشکه خواهد شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن