تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF9) پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به تثبیت بالای سطح حمایت ۵۰٫۲۷ دلار در هر بشکه به سوی سطح مقاومت ۵۵٫۳۶ افزایش یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت روزانه نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ –۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت خام سبک آمریکا دو مرتبه در شکست سطح حمایت ۵۰٫۲۷ ناموفق بوده است و این عدم موفقیت قیمت به معنای ادامه ی حرکت خنثی و رنج قیمت است. با این وجود در چارت روزانه دسترسی قیمت آن به سطح ۵۵٫۳۶ کمی با تردید همراه است و این در حالی است که با یک مطالعه دقیق تر در چارت ساعتی اهداف واقع بینانه قیمت را بهتر از چارت روزانه می توان تشخیص داد.

همانطور که در نمودار یک ساعته دیده می شود افزایش قیمت از سطح ۵۰٫۵۳ (پایین ترین سطح ۱۰ دسامبر ۲۰۱۸) می تواند در قالب موج C شکل گرفته باشد که در واقع سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۹٫۴۱ است. به باورما این موج ممکن است در یکی از سطوح ۵۳٫۷۱ یا ۵۵٫۶۷ پایان یابد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی تشکیل شده اند. از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیکی نفوذ قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح مقاومت ۵۲٫۴۹ افزایش قیمت آن به سطوح ۵۳٫۷۱ و ۵۵٫۶۷ را بیشتر تایید خواهد کرد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۱٫۲۸ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطوح ۵۰٫۵۳ و ۴۹٫۴۱ خواهد شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG9) پیش بینی می شود قیمت آن با شکست سطح مقاومت ۶۱٫۰۸ تا سطوح مقاومت بعدی ۶۲٫۱۸ و ۶۳٫۰۷ افزایش یابد و این موضوع را بررسی کانال افزایشی و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در یک کانال افزایشی کوچک در نوسان است و این رفتارقیمت نشان دهنده آن است که افزایش قیمت از سطح ۵۷٫۵۰ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر۲۰۱۸) می تواند تا سطح ۶۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۷ دسامبر ۲۰۱۸) امتداد داشته باشد و این روند خنثی و یک طرفه قیمت زمانی زیادی به طول می کشد تا تکمیل شود.

به باور ما قیمت نفت برنت دریای شمال در این کانال بالا و پایین خواهد شد و خروج از این کانال جهت بعدی قیمت را مشخص خواهد کرد. یک حرکت جانبی بیشتر به عنوان یک پول بک به سوی خط روند افزایشی رسم شده در چارت روزانه تلقی می شود و به احتمال زیاد این پول بک محدود به حوالی سطح مقاومت ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) یا حدود سطح مقاومت ۶۵٫۵۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴) خواهد بود.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۹٫۳۱ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطوح ۵۸٫۲۱ و ۵۶٫۴۴ دلار در هر بشکه خواهد شد.

اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) هر هفته گزارشی از تغییرات نفت خام نگهداری شده توسط شرکت های آمریکایی ارائه می دهد و امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی خایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۷٫۳۲۳- میلیون بشکه به میزان ۲٫۹۹۰- میلیون بشکه کاهش داشته باشد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن