تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که قبلا گفته شد پیش بینی می شود در صورت عبور قیمت از سطح مقاومت ۱۲۵۲ با افزایش بیشتری روبرو شود و برای امروز چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود به سوی سطوح مقاومت بعدی ۱۲۵۷ و ۱۲۶۵ افزایش خواهد یافت.

همانطور که در نمودار پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۵۲ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از یک موج افزایشی c از سطح ۱۲۱۰ قرار دارد و این سطح از نظر تحلیل تکنیکال مهم است زیرا شکست آن به معنای استمرار موج افزایشی c به سوی سطوح مقاومت ۱۲۵۷ و ۱۲۶۵ است.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال سقف کانال افزایشی بزرگی که در چارت تایم فریم یک ساعته کشیده شده است به تارگت افزایشی در حدود ۱۲۶۵ اشاره دارد. در چارت روزانه قیمت جهانی اونس طلا سطح مقاومت مهم ۱۲۳۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۶۶) شکسته شده است و همین امر در میان مدت (طی ۲ الی ۴ هفته) باعث تقویت قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۰۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی) خواهد شد.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۱۲۴۰ منجر به کاهش قیمت آن به سطح ۱۲۳۱ می شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت  جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

ادامه ی گمانه زنی ها نسبت به اینکه بانک فدرال رزرو آمریکا زودتر از آنچه تصور می شد روند افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد باعث تثبیت قیمت جهانی اونس طلا بالای سطوح حمایت ۱۲۴۰ و ۱۲۳۸ شده است و در حال حاضر معامله گران بر روی نشست سیاست گذاران بانک فدرال رزرو در طی روزهای ۱۸ و ۱۹ دسامبر سال میلادی جاری متمرکز شده اند تا سرنخ هایی از رویکرد جدید بانک مرکزی آمریکا در زمینه سیاست های پولی در سال آینده را به دست بیاورند.

از منظر تحلیل بنیادی هرچند بانک فدرال رزرو آمریکا ظاهرا قصد دارد نرخ بهره را برای چهارمین بار متوالی در سال ۲۰۱۸ میلادی در نشست ماه دسامبر افزایش دهد ولی در سال ۲۰۱۹ میلادی با توجه به نگرانی سرمایه گذاران بازار از وارونه شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت و بلندت آمریکا که علامتی در جهت خطر رکود اقتصادی است قطعا با همین روند و سرعت نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و موضع جدید بانک فدرال رزرو آمریکا درباره عدم افزایش سریع و چشمگیر نرخ بهره طی ماه های آینده به نفع قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود.

طلا به عنوان یکی از با ارزش ترین فلزات دنیا می تواند به عنوان بازاری که میتوان سرمایه گذاری امن در آنجام داد شناخته شود. سرمایه گذاری امن در مواقعی شکل می گیرد که دیگر بازارهای سرمایه گذاری، برای مردم جذاب نباشد یا به عبارت بهتر، انتظارات آنها از آینده بازارهای دیگر روشن و شفاف نبوده و تصوری از شکست آن بازار را دارند، در نتیجه به سمت بازاری با اطمینان خاطر بیشتر برای سوق دارایی خود به آن سمت می‌روند تا حداقل ارزش سرمایه هایشان کاهش پیدا نکند.

در واقع مشهور است که طلا خبر های بد را دوست دارد و این جمله اولین قانون تجارت طلاست و تاجران این عرصه به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و ناآرامی تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند.

تاریخ نشان داده که در شرایط بحرانی و تنش بین کشورها مخصوصا چین و آمریکا سرمایه داران مایلند وجوه نقد و اوراق بهادار و دیگر سرمایه های خود را که ممکن است در این وضعیت جز مشتی کاغذ مفهوم دیگری نداشته باشند به چیزی تبدیل کنند که همیشه ارزش ذاتی خود را حفظ می کند و ارزشی صرفا اعتباری ندارد. طلا بهترین انتخاب آنان است. به همین دلیل هنگامی که بوی تنش تجاری یا جنگ به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود و قیمت طلا را به بالاترین نرخهای خود از ماه جولای ۲۰۱۸ به این سو سوق می دهند.

در خصوص نشست امروز ECB و اعلام نرخ بهره بانک مرکزی اروپا نیز انتظار می رود تغییری در میزان نرخ بهره صورت نگیرد اما کنفرانس خبری ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا که دقایقی بعد از آن در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برگزار می شود، می تواند نوساناتی را برای یورو بوجود آورد. بازارها متفقاً بر این باورند که میزان نرخ بهره اروپا همان رقم صفر درصد باقی خواهد ماند. لحن ماریو دراقی در مورد چشم انداز اقتصادی ، نرخ بهره ، تکلیف برنامه خرید دارایی ها و محرک های اروپا می تواند جهت یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار را مشخص کند که بر قیمت جهانی اونس طلا نیز تاثیر گذار است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا