تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن بین سطوح ۱۲۳۵ و ۱۲۴۴ در نوسان باشد و در صورت شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطوح ۱۲۴۰ و ۱۲۵۲ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۱۲۱۰ تشکیل شده اند.

برای امروز چنانچه قیمت بتواند به بالای سطح ۱۲۴۴ افزایش یابد موجب تقویت به سوی سطح ۱۲۵۲ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۲۳۵ شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت ۱۲۳۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) می شود.

در چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا در اطراف سطح ۱۲۳۸ در نوسان است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۶۶ قرار دارد. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در حال حاضر معامله گران بر روی نشست سیاست گذاران بانک فدرال رزرو در طی روزهای ۱۸ و ۱۹ دسامبر سال میلادی جاری متمرکز شده اند تا سرنخ هایی از رویکرد جدید بانک مرکزی آمریکا در زمینه سیاست های پولی در سال آینده را به دست بیاورند.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص خرده فروشی این کشور برای ماه نوامبر اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی %۰٫۸ به %۰٫۱ تغییر یابد و شاخص خالص خرده فروشی آن از رقم قبلی %۰٫۷ به %۰٫۲ تغییر یابد. این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است.

از منظر تحلیل بنیادی هرچند بانک فدرال رزرو آمریکا ظاهرا قصد دارد نرخ بهره را برای چهارمین بار متوالی در سال ۲۰۱۸ میلادی در نشست ماه دسامبر افزایش دهد ولی در سال ۲۰۱۹ میلادی با توجه به نگرانی سرمایه گذاران بازار از وارونه شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت و بلندت آمریکا که علامتی در جهت خطر رکود اقتصادی است قطعا با همین روند و سرعت نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و موضع جدید بانک فدرال رزرو آمریکا درباره عدم افزایش سریع و چشمگیر نرخ بهره طی ماه های آینده به نفع قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود.

طلا به عنوان یکی از با ارزش ترین فلزات دنیا می تواند به عنوان بازاری که می توان سرمایه گذاری امن در آن انجام داد شناخته شود. سرمایه گذاری امن در مواقعی شکل می گیرد که دیگر بازارهای سرمایه گذاری، برای مردم جذاب نباشد یا به عبارت بهتر، انتظارات آنها از آینده بازارهای دیگر روشن و شفاف نبوده و تصوری از شکست آن بازار را دارند، در نتیجه به سمت بازاری با اطمینان خاطر بیشتر برای سوق دارایی خود به آن سمت می‌روند تا حداقل ارزش سرمایه هایشان کاهش پیدا نکند.

در واقع مشهور است که طلا خبر های بد را دوست دارد و این جمله اولین قانون تجارت طلاست و تاجران این عرصه به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و ناآرامی تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند.

تاریخ نشان داده که در شرایط بحرانی و تنش بین کشورها مخصوصا چین و آمریکا سرمایه داران مایلند وجوه نقد و اوراق بهادار و دیگر سرمایه های خود را که ممکن است در این وضعیت جز مشتی کاغذ مفهوم دیگری نداشته باشند به چیزی تبدیل کنند که همیشه ارزش ذاتی خود را حفظ می کند و ارزشی صرفا اعتباری ندارد. طلا بهترین انتخاب آنان است. به همین دلیل هنگامی که بوی تنش تجاری یا جنگ به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود.

دیروز بانک مرکزی اتحادیه اروپا تغییری در میزان نرخ بهره بانکی خود (صفر درصد) اعمال نکرد و در ادامه ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اعلام کرد تورم اتحادیه اروپا در مقایسه با انتظارات ضعیف تر است و داده های ضعیف، تقاضای خارجی را کُند نشان می دهند. تورم همگرا ادامه خواهد یافت و قدرت پایدار اعتماد به نفس را افزایش می دهد. بانک مرکزی اروپا در تازه ترین گزارش خود پیش بینی نرخ رشد اقتصادی و تورم در سال جاری و سال آینده را نسبت به پیش بینی قبلی خود کاهش داد.

از نظر ماریو دراقی تعادل ریسک ها در اتحادیه اروپا به سمت نزولی حرکت می کند و تورم اصلی در ماه های آتی کاهش می یابد که عمدتا به دلیل نفت است. در واکنش به این خبر ارزش یورو در طی ۲۴ ساعته گذشته در مقابل ارزهای اصلی کاهش یافت که همین مسئله باعث برگشت قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۲۴۰ شده است و برای امروز نیز پیش بینی می شود با سطوح حمایت ۱۲۳۸ و ۱۲۳۵ روبرو شود.

ماریو دراقی همچنین اعلام کرد تورمی اساسی به طور کلی کُند است، اما فشارهای داخلی تقویت شده اند و تورم پایه در دوره متوسطه افزایش می یابد. کاهش تقاضای خارجی و تجارت از دلایل کاهش رشد اقتصادی است و دولت ها نیاز به بازسازی بافرهای مالی دارند. بافر مالی فضای مالی ایجاد شده توسط صرفه جویی در منابع بودجه و کاهش بدهی های دولت در زمان های خوب است.

بانک مرکزی اروپا با احتیاط بیشتر به اعتماد به نفس خود ادامه می دهد و سیاست پولی بسیار سازگار است. محرک های بهبود اقتصادی هنوز در جای خود هستند، مصرف همچنان رشد می کند که منجر به افزایش درآمد قابل مصرف می شود. سرمایه گذاری تجاری ادامه دارد، سرمایه گذاری مسکونی قوی است. تقاضای خارجی کاهش یافته است اما هنوز هم رشد می کند. بعضی از عوامل موقت هستند، اما عوامل متعددی وجود دارند که دائمی ترند. وضعیت تجاری احتمالا بهتر از دو ماه پیش است. برخی از نگرانی های بازار در حال ظهور کمتر از دو ماه پیش است. درصد شرکت هایی که سودآوری داشته اند کاهش یافته است.

مهمترین‌ اشاره ماریو دارقی به تعادل ریسک به چشم انداز رشد اقتصادی اتحادیه اروپا بود که به دلیل پایداری عدم اطمینان مربوط به عوامل ژئوپولیتیک، تهدید حمایت از صنایع داخلی، آسیب پذیری در بازارهای نوظهور و نوسانات بازار مالی، به سمت نزولی حرکت می کند و این عبارت منجر به کاهش ارزش یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار شده است و باید دید قیمت جهانی اونس طلا امروز چه واکنشی به سطوح حمایت ۱۲۳۸ و ۱۲۳۵ نشان خواهد داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا