تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۴۸٫۳۸ و ۴۶٫۸۷ دلار در هر بشکه سقوط کند و این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و الگوی پرچم در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

در واقع با ظهور نشانه‌هایی از تولید مازاد در بازار آمریکا و در حالی‌ که حال ‌و هوای سرمایه‌ گذاران بازار نفت تحت فشار نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان و کاهش عرضه نفت قرار دارد، در معاملات دیشب قیمت نفت به شدت سقوط کرد. همانطور که در چارت پایین قیمت نفت خام سبک آمریکا دیده می شود عمق حرکت نزولی قیمت در معاملات دیروز تاییدی در جهت استمرار روند نزولی آغاز شده قیمت از سطح ۷۲٫۴۳ است.

از منظر تحلیل تکنیکال افزایش اخیر قیمت از سطح ۴۹٫۴۱ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸) در قالب یک الگوی گوه یا کنج (Wedge) شکل گرفته است که این الگو به تنهای به تارگت نزولی ۴۶٫۸۷ اشاره دارد. در چارت پایین این الگو به همراه کاهش قبلی قیمت یک الگوی کاملا نزولی پرچم را ایجاد کرده است که هدف های نزولی بسیار پایین تر یعنی تارگت های ۴۰ و ۳۶ را نشانه گرفته است.

البته برای هدف قرار دادن این ناحیه به پتانسیل و انرژی زیادی به نظر می رسد نیاز داشته باشد که هنوز بدست نیاورده است. با این حال یک مطالعه در نمودار روزانه برخی از سیگنال های قانع کننده ای را برای تارگت های احتمالی قیمت نفت خام سبک آمریکا ارائه می دهد.

در چارت روزانه قیمت آن به پایین سطح حمایت ۵۰٫۲۷ کاهش یافته که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ تشکیل شده است و این شکست زمینه را برای کاهش بیشتر به سوی سطح حمایت بعدی ۴۲٫۰۵ فراهم آورده است که این سطح مماس با کف کانال است. از این رو برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می شود حداقل تا سطح ۴۵٫۴۷ کاهش داشته باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ قرار گرفته است.

لازم به ذکر است فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از نظر تحلیل بنیادی قیمت‌ جهانی نفت پس از آن سقوط کرد که شرکت اطلاعات بازار، جن ‌اسکیپ، اعلام کرد که میزان ذخایر نفت خام آمریکا در انبارهای مرکز کوشینگ اوکلاهاما، بین ۱۱ تا ۱۴ دسامبر، بیش از ۱ میلیون بشکه افزایش یافته است. فعالان بازار نفت به دقت میزان ذخایر این مرکز را زیر نظر دارند، زیرا این مرکز نقطه تحویل نفت پیش ‌خرید شده است و تقریبا تمام معاملات نفتی دیگر در منطقه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

این موضوع بدون تردید بر نگرانی از این که عرضه مازاد است و تقاضا در حال کمتر شدن است، تاکید دارد و بازارها همچنان در این مورد مضطرب هستند. از سوی دیگر با اعلام آمارهای ضعیف اقتصادی از سوی چین، فرانسه و آلمان، نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا به شدت افزایش یافته است. بنابراین در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های نزولی بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۸٫۲۱ سقوط کند و در صورتیکه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به فرود بیشتر قیمت آن به سوی سطوح ۵۷٫۵۴ و ۵۶٫۴۴ می شود.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی از سطح ۸۱٫۸۴ تشکیل شده است و ریزش روز گذشته قیمت به اندازه ی کافی مهر تایید بر استمرار روند نزولی زده است که این موضوع را الگوی کاهشی پرچم (Flag) نیز بیشتر تایید کرده است.

همانطور که می دانیم فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. از منظر تحلیل تکنیکال تشخیص نقطه شروع این الگوی پرچم دشوار است اما دو سطح ۶۸٫۳۸ و ۷۱٫۸۸ می تواند نقطه شروع باشد که براساس آن می بایست منتظر ریزش قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی ۵۰ و پس از آن سطح ۴۶ بود.

در چارت روزانه محتمل ترین سناریوی ممکن آن است که حرکت اصلاحی اخیر در اطراف سطح مقاومت ۶۳٫۹۶ به اتمام رسیده باشد و هم اکنون نیز در آستانه سقوط به سوی سطح ۵۶٫۹۲ قرار گرفته است که در چارت روزانه بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴ مشاهده می فرمائید و چنانچه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به فرود بیشتر قیمت آن به سوی سطوح ۵۴٫۳۵ و ۴۹٫۸۸ دلار در هر بشکه می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن