تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG9) مجدد سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود با توجه به نگرانی ها از مازاد عرضه و افت رشد اقتصاد جهانی قیمت آن سطح حمایت ۴۵٫۳۶ دلار در هر بشکه را لمس کند و در صورت شکست آن فروشندگان جدیدی را تا سطوح ۴۴٫۴۳ و ۴۲٫۹۲ وارد بازار کند. شتاب بالای کاهشی قیمت نفت خام سبک آمریکا آنقدر زیاد است که هر اصلاحی رو به بالایی فرصتی برای فروش تلقی می شود.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۴۵٫۳۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۴۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی از سطح ۷۲٫۴۳ قرار گرفته است و براساس این مومنتوم و پتانسیل نزولی قوی ، قویا پیش بینی می شود ریزش قیمت تا سطح ۴۲٫۹۲ امتداد یابد و الگوی نزولی پرچم (Flag) نیز به هدف نزولی ۴۰ و ۳۶ اشاره دارد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از این رو برای امروز در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۴۵٫۳۶ که در چارت پایین مشخص است می توان به ادامه ی ریزش پایدار قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطوح ۴۴٫۴۳ و ۴۲٫۹۲ خوشبین بود. در چارت روزانه نیز قیمت آن نزدیک به سطح ۴۵٫۴۷ قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ دیده می شود و از آنجایی که سطوح حمایت بالاتر از این خط فیبوناچی نتوانستند جلوی ریزش قیمت نفت خام سبک آمریکا را بگیرند این احتمال قویا وجود دارد که این سطح حمایت ۴۵٫۴۷ نیز دیر یا زود شکسته شود.

لازم به ذکر است فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

به نظر می رسد مستحکم ترین سطوح برای جلوگیری از افت قیمت نفت خام سبک آمریکا، محدوده فببوناچی ۴۲٫۰۵ و ۳۸٫۰۵ نشان داده شده است که مماس با کف کانال افزایشی رسم شده در چارت روزانه است. اما در حال حاضر قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی (۵) با هدف نشان داده شده در چارت یک ساعته در حال سقوط به سوی سطح حمایت ۴۵٫۳۶ است. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های نزولی بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG9) دوباره سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۵۵٫۵۶ را لمس کند و در صورت شکست آن تا سطوح حمایت بعدی ۵۴٫۶۷ و ۵۳٫۵۷ سقوط کند.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح حمایت ۵۵٫۵۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۵۰ درصدی از روند نزولی از سطح ۸۱٫۸۴ قرار دارد و مومنتوم نزولی قوی فعلی از پتانسیل زیادی برای ریزش قیمت تا سطح ۵۳٫۵۷ برخوردار است.

همانطور که می دانیم فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی فلت یا صاف (Flat) به تارگت های نزولی ۵۰ و ۴۶ اشاره کرده است که براساس نقطه شروع از ۶۸٫۳۸ یا ۷۱٫۸۸ محاسبه شده است و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح مقاومت ۵۷٫۵۴ خواهد بود و در واقع می توان گفت شتاب بالای کاهشی قیمت نفت برنت دریای شمال آنقدر زیاد است که هر اصلاحی رو به بالایی فرصتی برای فروش تلقی می شود.

در چارت روزانه حرکت اصلاحی اخیر در اطراف سطح مقاومت ۶۳٫۹۶ به اتمام رسیده است و هم اکنون نیز به پایین سطح حمایت ۵۶٫۹۲ کاهش یافته است که این سطح در چارت روزانه بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ مشخص است. با توجه به اینکه این سطح حمایت شکسته شده است می تواند منجر به فرود بیشتر قیمت آن به سوی سطوح ۵۴٫۳۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴) و ۴۹٫۸۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۱٫۲۰۸- میلیون بشکه به میزان ۲٫۴۳۷-  میلیون بشکه کاهش داشته باشد. در نمودار چارت یک ساعته ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های نزولی بعدی ۵۵٫۵۶ و ۵۴٫۶۷ و پس از آن سطح ۵۳٫۵۷ دلار در هر بشکه با پیکان کاهشی به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن