تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

این هفته برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است همچنان پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری به سوی سطح حمایت ۹۵٫۸۷۵ کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۹۵٫۰۸۹ سقوط کند.

همانطور که در نمودار بعدی دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی C یا موج III از سطح ۹۳٫۸۱۴ (پایین ترین سطح ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸) تشکیل شده اند. هر دو این موجها قادر هستند قیمت شاخص دلار آمریکا را تا سطح ۱۰۲٫۵۴۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) پایین بکشانند.

از منظر تحلیل تکنیکال اولین بخش از موج C به پایان رسیده است و این موج از پنج ریز موج کوچک تشکیل شده است و موج اصلاحی کنونی به احتمال زیاد در حوالی کف موج iv یا موج ii  پایان می یابد و از نظر بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن این موج در حدود منطقه ۹۵٫۸۷۵ و ۹۵٫۰۸۹ تکمیل خواهد شد.

لازم به ذکر است این هفته در حرکت صعودی چنانچه سطوح مقاومت ۹۷٫۱۴۹ و ۹۷٫۳۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از ۹۷٫۷۰ به ۹۶٫۰۳) با قدرت شکسته شوند و کندل روزانه بالای این سطوح بسته شود باعث استمرار روند صعودی به ترتیب به سطح ۹۷٫۷۰ و پس از آن سطوح ۹۸٫۱۷۹ و ۹۹٫۲۱ خواهد شد.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

در حال حاضر معامله گران بر روی نشست امشب سیاست گذاران بانک فدرال رزرو آمریکا متمرکز شده اند تا سرنخ هایی از رویکرد جدید بانک مرکزی آمریکا در زمینه سیاست های پولی در سال آینده را به دست بیاورند. آنچه برای امشب قویاً انتظار می رود، افزایش مجدد ۲۵ واحدی نرخ بهره بانکی آمریکا و تغییر آن از رقم قبلی %۲٫۲۵ به رقم %۲٫۵۰ است.

بطور کلی، اگر بیانیه امشب بانک فدرال رزرو آمریکا با لحن ملایم به کاهش سیکل افزایش نرخ بهره از سه مرحله به دو مرحله در سال آینده اشاره کند به احتمال زیاد این امر منجر به کاهش قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا خواهد شد اما اگر با لحن تند به افزایش سه مرحله یا بیشتر نرخ بهره در سال آینده اشاره کند این مسئله موجب افزایش قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا خواهد شد. باید تا امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتظر ماند و حرکت بازار را دنبال کرد.

امشب در آستانه اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که بیانیه آن ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران  منتشر خواهد شد،  نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی تمام بانکهای مرکزی در جهان، مدیریت سیستم پولی کشور می باشد و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است و با یکدیگر فرق می کند اما هدف تمامی بانکهای مرکزی جهان ، ثبات قیمت ها ، رشد اقتصادی و اشتغال کامل کشور می باشد. در آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال رزرو (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام کمیته بازار آزاد یا FOMC که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره وجوه بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را  طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور آمریکا و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و  به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده‌است جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌شود. رئیس جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رئیس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رئیس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیئت مدیره فدرال رزرو، رئیس و نایب رئیس هر یک از مناطق ۱۲-گانه را انتخاب می‌کنند.

وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار  باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود. هم‌اکنون ریاست بانک فدرال رزرو را جرومی پاول بر عهده دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا