تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۴۰ به سوی سطح ۱۲۳۱ اصلاح کند که این حرکت را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۵۷ در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۵۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۲۱۰ قرار گرفته است و این روند بخشی از چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۱۱۹۵ می باشد.

کاهش دیشب قیمت از سطح ۱۲۵۷ که در واکنش به بیانیه تند بانک فدرال در مورد نرخ بهره اتفاق افتاد به تکمیل شدن این چرخه پنج موجی اشاره دارد که البته برای تایید نهایی آن لازم است که قیمت آن به پایین کف موج ۴ یعنی زیر سطح حمایت ۱۲۳۱ کاهش یابد. از منظر تحلیل تکنیکال در مقایسه با موج ۱ ، موج ۵ خیلی کوتاه تر از آن چیزی است که تکمیل شده دانست و این ارتباط حکایت از آن دارد که ممکن است موج ۵ تا زمانیکه قیمت آن بالای سطح حمایت ۱۲۴۰ قرار دارد هنوز هم بتواند به سطح ۱۲۶۵ امتداد داشته باشد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح ۱۲۶۵ مماس با خط روند افزایشی و کانال است و این در حالی است که اگر امروز سطح حمایت ۱۲۴۰ به هر دلیلی شکسته شود این سناریوی افزایشی به ۱۲۶۵ را خنثی خواهد کرد و در چنین شرایطی می بایست هدف نزولی ۱۲۳۱ را دنبال کرد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت روزانه افزایش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۱۹۵ (پایین ترین سطح ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸) به نظر می رسد که یک پول بک (Pullback) به سوی این الگو باشد و هر چند که قیمت موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۳۸ شده است اما هنوز در ادامه ی این حرکت صعودی به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۰۴ اندکی شک و تردید وجود دارد زیرا خط روند افزایشی رسم شده نشان می دهد که سطوح ۱۲۶۵ و ۱۲۶۶ به عنوان مقاومت جدّی و مهم قیمت جهانی اونس طلا تلقی می شود که ممکن است در تلاش اول خود برای عبور از این سطوح مقاومت مجبور به عقب نشینی شود.

کمیته بازار آزاد بانک فدرال رزرو آمریکا طبق انتظارات به اتفاق آرا میزان نرخ بهره فدرال را از رقم قبلی %۲٫۲۵ به %۲٫۵۰ افزایش داد و این رای گیری به اتفاق آرا بوده است و در بیانیه دیشب خود پیش بینی کرد در سال آینده تنها دو مرحله نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این در حالی است که قبلا پیش بینی سه مرحله افزایش نرخ بهره برای سال آینده شده بود. بانک فدرال تکرار کرد که خطرات اقتصادی آمریکا به نظر می رسد تقریبا متعادل گشته است و برخلاف انتظارات بازار با لحنی نسبتا تندی اعلام کرد انتظار می رود کمی بیشتر نرخ بهره به صورت تدریجی افزایش داشته باشد.

با این حال تحولات اخیر نشان می دهد که چرخه افزایش نرخ بهره در مواجه با نوسانات بازار مالی و کاهش رشد جهانی به پایان راه خود رسیده است. بانک فدرال رزرو آمریکا در بیانیه خود اشاره کرد همچنان به نظارت بر شرایط اقتصادی و مالی برای تأثیرات آنها بر چشم انداز اقتصادی ادامه خواهد داد.

پیش بینی های تازه اقتصادی نشان می دهد که سیاست گذاران انتظار دارند که در سال آینده نرخ بهره دو پله (کمتر از پیش بینی سه مرحله قبلی) و در سال ۲۰۲۰ یک پله افزایش یابد. پیش بینی متوسط برای میزان نرخ بهره بانک فدرال در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به رقم ۳٫۱ برآورد شده است که این هنوز هم هزینه های قرض گرفتن را پایین تر از دیدگاه سیاست گذاران نسبت به نرخ بی طرف ۲٫۸ درصدی نگه می دارد که این نرخ بهره نه ترمزی در برابر رشد اقتصاد و نه نرخی در برابر تقویت رشد اقتصادی است.

پیش بینی رشد اقتصادی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا برای سال ۲۰۱۸ رقم %۳٫۰۰ (قبلی %۳٫۱) ، سال ۲۰۱۹ رقم %۲٫۳ (قبلی %۲٫۵) و برای سال ۲۰۲۰ رقم %۲٫۰۰ (قبلی %۱٫۸) اعلام شد. پیش بینی نرخ رشد تورم آمریکا برای سال ۲۰۱۸ رقم %۱٫۹ (قبلی %۲٫۰۰) ، سال ۲۰۱۹ رقم %۲٫۰۰ (قبلی %۲٫۱)  و برای سال ۲۰۲۰ رقم‌ %۲٫۰۰ (رقم قبلی %۲٫۱) اعلام شد.

در بیانیه دیشب علیرغم فشارهای دونالد ترامپ و نوسانات بازارهای مالی هیچ تغییری نسبت به چشم انداز بیانیه قبلی دیده نشد و در اولین واکنش به این خبر قیمت جهانی اونس طلا کاهش یافت و برای امروز باید دید موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۴۰ می شود یا این سطح حمایت قیمت محسوب شده و مجدد در موج ۵ که در در بخش تکنیکال اشاره شده به سوی سطوح ۱۲۵۷ و ۱۲۶۵ افزایش خواهد یافت.

آقای جرومی پاول نیز در کنفرانس خبری خود اعلام کرد اساسا تغییری در چشم انداز کلی اقتصادی ایجاد نشده است و ملاحظات سیاسی در تصمیم گیری ما هیچ نقشی ایفا نکرده اند و هیچ چیزی نمی تواند جلوی ما را از انجام آنچه که ما فکر می کنیم درست است بگیرد. قیمت جهانی اونس طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا