تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

این هفته برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است کماکان پیش بینی می شود قیمت آن در هفته جاری به سوی سطح حمایت ۹۵٫۸۷۵ کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۹۵٫۰۸۹ سقوط کند.

همانطور که در نمودار بعدی دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی C یا موج III از سطح ۹۳٫۸۱۴ (پایین ترین سطح ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸) تشکیل شده اند. هر دو این موجها قادر هستند قیمت شاخص دلار آمریکا را تا سطح ۱۰۲٫۵۴۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) پایین بکشانند.

از منظر تحلیل تکنیکال اولین بخش از موج C به پایان رسیده است و این موج از پنج ریز موج کوچک تشکیل شده است و موج اصلاحی کنونی به احتمال زیاد در حوالی کف موج iv یا موج ii  پایان می یابد و از نظر بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن این موج در حدود منطقه ۹۵٫۸۷۵ و ۹۵٫۰۸۹ تکمیل خواهد شد.

لازم به ذکر است این هفته در حرکت صعودی چنانچه سطوح مقاومت ۹۷٫۱۴۹ و ۹۷٫۳۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از ۹۷٫۷۰ به ۹۶٫۰۳) با قدرت شکسته شوند و کندل روزانه بالای این سطوح بسته شود باعث استمرار روند صعودی به ترتیب به سطح ۹۷٫۷۰ و پس از آن سطوح ۹۸٫۱۷۹ و ۹۹٫۲۱ خواهد شد.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

دیشب کمیته بازار آزاد بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) طبق انتظارات به اتفاق آرا میزان نرخ بهره فدرال را از رقم قبلی %۲٫۲۵ به %۲٫۵۰ افزایش داد و این رای گیری به اتفاق آرا بوده است و در بیانیه خود پیش بینی کرد در سال آینده تنها دو مرحله نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این در حالی است که قبلا پیش بینی سه مرحله افزایش نرخ بهره برای سال آینده شده بود.

از نظر بانک مرکزی آمریکا تحولات اخیر نشان می دهد که چرخه افزایش نرخ بهره بانک فدرال در مواجه با نوسانات بازار مالی و کاهش رشد جهانی به پایان راه خود رسیده است. بانک فدرال رزرو آمریکا در بیانیه خود اشاره کرد همچنان به نظارت بر شرایط اقتصادی و مالی برای تأثیرات آنها بر چشم انداز اقتصادی ادامه خواهد داد.

پیش بینی رشد اقتصادی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا برای سال ۲۰۱۸ رقم %۳٫۰۰ (قبلی %۳٫۱) ، سال ۲۰۱۹ رقم %۲٫۳ (قبلی %۲٫۵) و برای سال ۲۰۲۰ رقم %۲٫۰۰ (قبلی %۱٫۸) اعلام شد. از سوی دیگر پیش بینی نرخ رشد تورم آمریکا برای سال ۲۰۱۸ رقم %۱٫۹ (قبلی %۲٫۰۰) ، سال ۲۰۱۹ رقم %۲٫۰۰ (قبلی %۲٫۱)  و برای سال ۲۰۲۰ رقم‌ %۲٫۰۰ (رقم قبلی %۲٫۱) اعلام شد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا و هدف های نزولی بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا