تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است پیش بینی می شود قیمت آن در میان مدت به سوی سطح حمایت ۹۵٫۸۷۵ کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۹۵٫۰۸۹ سقوط کند.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی C یا موج III از سطح ۹۳٫۸۱۴ (پایین ترین سطح ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸) تشکیل شده اند. هر دو این موجها قادر هستند قیمت شاخص دلار آمریکا را تا سطح ۱۰۲٫۵۴۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بالا بکشانند.

از منظر تحلیل تکنیکال اولین بخش از موج C به پایان رسیده است و این موج از پنج ریز موج کوچک تشکیل شده است و موج اصلاحی کنونی به احتمال زیاد در حوالی کف موج iv یا موج ii  پایان می یابد و از نظر بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن این موج در حدود منطقه ۹۵٫۸۷۵ و ۹۵٫۰۸۹ تکمیل خواهد شد.

لازم به ذکر است در میان مدت در حرکت صعودی چنانچه سطوح مقاومت ۹۷٫۱۴۹ و ۹۷٫۳۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از ۹۷٫۷۰ به ۹۶٫۰۳) با قدرت شکسته شوند و کندل روزانه بالای این سطوح بسته شود باعث استمرار روند صعودی به ترتیب به سطح ۹۷٫۷۰ و پس از آن سطوح ۹۸٫۱۷۹ و ۹۹٫۲۱ خواهد شد.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

از منظر تحلیل بنیادی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا رو به کاهش است و این موضوع بیشتر به خاطر چشم انداز ضعیف نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا برای سال آینده و نگرانی ها از کاهش رشد اقتصادی این کشور و خروج سرمایه گذاران از بازار سهام آمریکا است. قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا، نوسانات بازار سهام را همیشه دنبال می‌کند و زمانی که بازارهای سهام بین الملل باثبات نیستند قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا با کاهش مواجه می شود.

از دیگر عوامل کاهش قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا می توان به تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تعطیلی دولت این کشور اشاره کرد که گفته است مصوبه کنگره برای بودجه موقت را به دلیل عدم تامین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک را امضا نمی کند. این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا دیشب در بررسی مجدد خود طرح ۵٫۷ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی اضافه شده به لایحه بودجه موقت را با ۲۱۷ رای موافق در مقابل ۱۸۵ رای مخالف تصویب کرد.

قرار است این مصوبه مجلس نمایندگان در سنای آمریکا نیز به رای گذاشته شود و در صورتیکه بودجه موقت تا پایان امروز به امضای رئیس جمهور آمریکا نرسد بخش هایی از دولت آمریکا تعطیل خواهد شد. امروز شاخص تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه سوم سال ، سفارشات کالاهای بادوام ، درآمد و مصارف شخصی و شاخص خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی آمریکا اعلام می شوند اما باید توجه داشت هفته آینده اکثر بانکها به خاطر تعطیلات کریسمس تعطیل هستند و انتظار می رود حرکت بازار با نقدینگی پایین همراه باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا