تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن اگر به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱۲۶۵ تثبیت شود تا سطوح ۱۲۵۲ و ۱۲۴۴ اصلاح کند و این موضوع را ناکامی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۶۵ نشان داده است. اما اگر به هر دلیلی امروز سطح مقاومت ۱۲۶۵ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب صدور سیگنال خرید با هدف های ۱۲۷۰ و ۱۲۷۸ خواهد شد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۶۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از روند افزایشی ۱۲۱۰ قرار دارد و تجربیات تکنیکال معمولا نشان می دهد که این خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی به عنوان نقطه نهایی از یک روند عمل کرده است. در چارت پایین روند صعودی قیمت از سطح ۱۲۱۰ یک بخش از چرخه پنج موجی از سطح ۱۱۹۵ است و بعد از برخورد به خط روندی که از نقاط پیک موج های ۱ و موج ۳ رسم شده است آن مومنتوم و قدرت افزایشی خود را از دست داده است.

از این رو هر دو تجزیه و تحلیل خطوط فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو به تکمیل شدن این چرخه از امواج الیوت اشاره دارند مگر آنکه امروز کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۶۵ بسته شود. گفتنی است در چارت روزانه افزایش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۱۹۵ (پایین ترین سطح ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸) به نظر می رسد که یک پول بک (Pullback) به سوی این الگو باشد و این پول بک به احتمال زیاد در حوالی خط روند پایینی از این الگو پایان یابد اما اگر سطح مقاومت ۱۲۶۵ با قدرت شکسته شود پتانسیل ورود خریداران با تارگت های ۱۲۷۰ و ۱۲۷۸ را دارد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

قیمت جهانی اونس طلا در نزدیکی بالاترین سطح خود در طی شش ماهه گذشته قرار دارد و این موضوع بیشتر به خاطر فشارهای نزولی بر شاخص دلار آمریکا تحت تاثیر چشم انداز ضعیف نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا برای سال آینده و نگرانی ها از کاهش رشد اقتصادی این کشور و خروج سرمایه گذاران از بازار سهام آمریکا است. قیمت جهانی طلا بازار سهام آمریکا را همیشه دنبال می‌کند و زمانی که بازارهای سهام بین الملل باثبات نیستند تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی مطمئن شکل می‌گیرد.

قیمت جهانی طلا در این هفته تا بدین جای کار رشدی معادل %۱٫۷ را نشان داده است و از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار سبب می شود تا اونس طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

به باور ما ناکامی بانک مرکزی آمریکا برای اطمینان دادن به سرمایه گذاران که خطرات و ریسک های موجود در بازارهای جهانی را درک کرده است باعث شده که تقاضا برای دارایی های مطمئن نظیر طلا در کوتاه مدت و میان مدت افزایش داشته باشد. در واقع می توان چنین نتیجه گیری کرد که تعهد بانک فدرال رزرو آمریکا برای حفظ سیاست های پولی سخت با وجود عدم اطمینان در مورد رشد اقتصاد جهانی بازارهای سهام این کشور را تحت فشارهای نزولی قرار داده است بطوریکه شاخص سهام صنعتی داوجونز این کشور به کمترین نرخهای خود در ۱۴ ماهه گذشته سقوط کرده است که همین مساله منجر به افت شاخص دلار آمریکا و در عوض تقویت قیمت جهانی طلا در بازار شده است.

از دیگر عوامل افزایش قیمت جهانی طلا تا بالاترین نرخهای ۶ ماهه گذشته می توان به تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تعطیلی دولت این کشور اشاره کرد که گفته است مصوبه کنگره برای بودجه موقت را به دلیل عدم تامین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک را امضا نمی کند.

این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا دیشب در بررسی مجدد خود طرح ۵٫۷ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی اضافه شده به لایحه بودجه موقت را با ۲۱۷ رای موافق در مقابل ۱۸۵ رای مخالف تصویب کرد و قرار است این مصوبه مجلس نمایندگان در سنای آمریکا نیز به رای گذاشته شود و در صورتیکه بودجه موقت تا پایان امروز به امضای رئیس جمهور آمریکا نرسد بخش هایی از دولت آمریکا تعطیل خواهد شد.

امروز شاخص تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه سوم سال ، سفارشات کالاهای بادوام ، درآمد و مصارف شخصی و شاخص خالص تعدیل هزینه مصرف شخصی آمریکا اعلام می شوند اما باید توجه داشت هفته آینده اکثر بانکها به خاطر تعطیلات کریسمس تعطیل هستند و انتظار می رود حرکت بازار با نقدینگی پایین همراه باشد و بعد از تعطیلات مجدداً تحلیلهای روزانه بازار را بروز رسانی خواهیم کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا