تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG9) پیش بینی می شود قیمت آن چنانچه کندل دو ساعته پایین سطوح حمایت ۴۵٫۹۴ و ۴۵٫۴۷ دلار در هر بشکه بسته نشود مجدد به نزدیکی سطح مقاومت ۴۸٫۳۸ اصلاح کند و این حرکت را همانطور که در چارت پایین دیده می شود برخورد قیمت به سطح حمایت ۴۵٫۹۴ نشان داده است و قیمت دو مرتبه به این سطح حمایت حمله کرده که در هر بار ناموفق بوده است.

به همین خاطر اگر امروز هم موفق به شکست این سطح حمایت نشود ممکن است مقداری شاهد حرکت اصلاحی باشیم. براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۴۵٫۹۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۴۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۷۲٫۴۳ قرار گرفته است و  این مورد موقتا احتمال توقف حرکت نزولی را بیشتر می کند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از آنجایی که این سطح حمایت در نزدیکی سطح حمایت ۴۵٫۴۷ (خط فیبوناچی ریتریسسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰) در چارت روزانه قرار دارد برای معاملات بین روز این محدوده ۴۵٫۹۴ الی ۴۵٫۴۷ را تبدیل به حمایت مهمی برای نفت خام سبک آمریکا کرده است که برای امروز عبور از آن شاید چندان آسان نباشد. هر چند تمامی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت بالا قادر نبودند که جلوی این ریزش قیمت را بگیرند اما به باور ما سطح حمایت ۴۵٫۴۷ می تواند نقش حمایت محوری را داشته است و ممکن است به طور موثر موقتا جلوی ریزش قیمت را بگیرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

با توجه به این شرایط، امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا تا زمانیکه قیمت آن بالای این سطوح حمایت قرار دارد پیش بینی حرکت اصلاحی به سوی سطح مقاومت ۴۸٫۳۸ داریم مگر آنکه از پایین سطح حمایت ۴۵٫۹۴ و مخصوصا سطح حمایت محوری ۴۵٫۴۷ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین این سطوح بسته شود تا منجر به فرود بیشتر قیمت آن در چارت تایم فریم یک ساعته به سوی سطوح ۴۴٫۴۳ و ۴۲٫۹۸۲ و پس از آن در چارت روزانه تا هدف های نزولی ۴۲٫۰۵ و ۳۸٫۰۵ شود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRG9) پیش بینی می شود قیمت آن در حوالی سطوح ۵۴٫۶۷ و ۵۴٫۳۵ اندکی مورد حمایت قرار گیرد و مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۵۶٫۴۴ اصلاح کند که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

همانطور که در چارت دیده می شود این سطوح حمایت ۵۴٫۶۷ و مقاومت ۵۶٫۴۴ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۶۱٫۸ درصدی و ۳۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۸۱٫۸۴ قرار دارند. به باور ما فعالان بازار نفت بیش از آنکه عوامل فاندامنتال بازار را مد نظر قرار دهند، با توجه به فاکتورهای کلان اقتصادی و تحلیل های فنی و تکنیکال معامله می کنند و این موجب شده تا قیمت نفت همچنان تحت فشار باقی بماند.

از نظر تحلیل تکنیکال در چارت قیمت نفت برنت دریای شمال دو مرتبه به سطح حمایت ۵۴٫۶۷ حمله کرده که در هر بار ناموفق بوده است که این نشاندهنده قرار گرفتن قیمت آن در حالت اشباع از فروش است و برای امروز احتمال تشکیل حرکت اصلاحی وجود دارد.

در چارت روزانه سطح حمایت قیمت بر روی ۵۴٫۳۵ یعنی بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴ دیده می شود و هر چند خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی در چارت روزانه قادر نبودند که جلوی این ریزش قیمت را بگیرند اما به باور ما سطح حمایت ۵۴٫۳۵ می تواند نقش حمایت محوری را داشته است و ممکن است به طور موثر موقتا جلوی ریزش قیمت را بگیرد.

با توجه به این شرایط، امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال تا زمانیکه قیمت آن بالای این سطح حمایت ۵۴٫۳۵ قرار دارد پیش بینی حرکت اصلاحی به سوی سطح مقاومت ۵۶٫۴۴ داریم مگر آنکه از پایین سطح حمایت ۵۴٫۶۷ و مخصوصا سطح حمایت محوری ۵۴٫۳۵ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین این سطوح بسته شود تا منجر به فرود بیشتر قیمت آن در چارت تایم فریم یک ساعته به سوی سطوح ۵۳٫۵۷ و ۵۱٫۸۰ و پس از آن در چارت روزانه تا هدف نزولی ۴۹٫۸۸ دلار در هر بشکه شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت نفت برنت دریای شمال و هدف های نزولی بعدی با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن