تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG9) پیش بینی می شود قیمت آن چنانچه به همین صورت در پایین سطوح مقاومت ۴۵٫۴۷ و ۴۵٫۹۴ دلار در هر بشکه تثبیت شود مجدد به سوی سطوح ۴۴٫۴۳ و ۴۲٫۹۲ کاهش یابد و این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت تایم فریم یک ساعته نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح ۴۵٫۹۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۴۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۷۲٫۴۳ قرار گرفته است و  قبل از آن سطح مقاومت بر روی ۴۵٫۴۷ در چارت روزانه دیده می شود که این سطوح می توانند مانع از هر گونه حرکت اصلاحی شوند و از این رو احتمال حرکت نزولی قیمت بیشتر است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از آنجایی که سطح حمایت ۴۵٫۴۷ (خط فیبوناچی ریتریسسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰) در چارت روزانه با قدرت شکسته شده است برای معاملات امروز این محدوده ۴۵٫۴۷ الی ۴۵٫۹۴ تبدیل به مقاومت مهمی برای نفت خام سبک آمریکا شده است که برای امروز عبور از آن شاید چندان آسان نباشد. تمامی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت قادر نبودند که جلوی این ریزش قیمت را بگیرند و احتمال از سرگیری روند نزولی قیمت در موج (۵) زیاد است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

با توجه به این شرایط، امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا تا زمانیکه قیمت آن پایین این سطوح مقاومت قرار دارد پیش بینی حرکت نزولی به سوی سطوح ۴۴٫۴۳ و ۴۲٫۹۲ را داریم مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۴۵٫۴۷ و مخصوصا سطح مقاومت ۴۵٫۹۴ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای این سطوح بسته شود تا باعث افزایش قیمت آن در چارت تایم فریم یک ساعته به سوی سطوح ۴۶٫۸۷ و ۴۸٫۳۸ شود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9) پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۵۱٫۸۰ و ۵۰٫۲۰ کاهش یابد و این حرکت نزولی را تثبیت قیمت در پایین سطوح مقاومت ۵۳٫۵۷ و ۵۴٫۳۵ نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود سطوح ۵۴٫۶۷ و ۵۵٫۵۶ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۶۱٫۸ درصدی و ۳۵۰ درصدی از روند نزولی ۸۱٫۸۴ قرار دارند. به باور ما فعالان بازار نفت بیش از آنکه عوامل فاندامنتال بازار را مد نظر قرار دهند، با توجه به فاکتورهای کلان اقتصادی و تحلیل های فنی و تکنیکال معامله می کنند و این موجب شده تا قیمت نفت همچنان تحت فشار باقی بماند.

از نظر تحلیل تکنیکال در چارت قیمت نفت برنت دریای شمال سطح حمایت ۵۳٫۵۷ شکسته شده و هفته پیش حتی تا سطح ۵۰٫۲۰ سقوط کرد و این نشاندهنده قرار گرفتن قیمت آن در روندی کاملا نزولی است. در چارت روزانه سطح حمایت قیمت بر روی ۵۴٫۳۵ یعنی بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴ با قدرت شکسته شده است.

خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی در چارت روزانه قادر نبودند که جلوی این ریزش قیمت را بگیرند و به باور ما این سطح ۵۴٫۳۵ حالا می تواند نقش مقاومت محوری را داشته است و ممکن است به طور موثر جلوی هر گونه حرکت اصلاحی قیمت نفت برنت دریای شمال را بگیرد.

با توجه به این شرایط، امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال تا زمانیکه قیمت آن پایین این سطح مقاومت ۵۴٫۳۵ قرار دارد پیش بینی حرکت نزولی به سوی سطوح ۵۱٫۸۰ و ۵۰٫۲۰ داریم مگر آنکه از بالا سطح مقاومت ۵۴٫۳۵ و سطح ۵۴٫۶۷ با قدرت شکسته شوند و کندل دو ساعته بالای این سطوح بسته شود تا باعث افزایش قیمت آن در چارت تایم فریم یک ساعته به سوی سطوح ۵۵٫۵۶ و ۵۶٫۴۴ دلار در هر بشکه شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت نفت برنت دریای شمال و هدف های نزولی بعدی با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن