تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۲۹۰ و ۱۲۹۵ افزایش یابد و این حرکت صعودی را تثبیت قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۸۵ نشان داده است. براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد.

سطح مقاومتی که بر روی ۱۲۸۶ قرار داشت با قدرت شکسته شد و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۶۰ تشکیل شده بود و با توجه به تحلیل تکنیکال احتمال حرکت صعودی بیشتر است و با توجه به بسته شدن قیمت در بالای سطوح مقاومت ۱۲۸۵ و ۱۲۸۶ می توان در انتظار افزایش بیشتر قیمت به ترتیب به سطوح ۱۳۰۴ و ۱۳۱۲ و پس از آن سطح ۱۳۱۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی) بود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

از آنجایی که اونس طلا سال جدید را با حرکت صعودی آغاز نموده است این مساله موجب خواهد شد تا سرمایه گذاران به افزایش پوزیشن های خرید طلا اقدام کنند و زمینه استمرار حرکت صعودی آن فراهم شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های افزایشی بعدی با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نشست سران کنگره و کاخ سفید آمریکا بی آنکه پیشرفتی در جهت پایان دادن به تعطیلی دولت آمریکا به دست آمده باشد پایان یافت و همین مساله باعث تقویت قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح شش ماهه گذشته شده است.

اونس طلا با رسیدن به سطح ۱۲۹۰ فاصله خود را با سطح مقاومت روانی ۱۳۰۰ بسیار کم کرده است و در گزارش های تحلیلی قبلی که در همین ستون صحبت از افزایش طلا به نزدیکی سطح ۱۳۰۰ دلاری می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست و برای امروز باید منتظر ادامه ی حرکت افزایشی به سطوح ۱۲۹۵ و ۱۳۰۰ ماند.

اونس طلا عمدتا به خاطر سقوط بازارهای سهام بین الملل و نگرانی ها در مورد رشد اقتصاد جهانی ، تعطیلی دولت آمریکا و همچنین کاهش سرعت افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال میلادی جدید با افزایش به بالاترین نرخهای ۶ ماهه گذشته روبرو شده است.

از آنجایی که اعتماد بازارها در مورد نگرانی های رشد اقتصاد جهانی هر روز کمرنگ تر می شود اساسا تقاضا برای خرید طلا در بازار جهانی بالاست. از این جهت سرمایه گذاران بین الملل خیلی نگران شده اند و در حال انتقال سرمایه های خود از بازار پرریسک سهام به بازار طلا هستند.

از سوی دیگر ثبات نسبی ارزش یوان چین و تضعیف ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار موجب شده تا در هفته های اخیر قیمت جهانی طلا نیز بالا برود و این مسئله در معاملات امروز صبح موجب افزایش قابل توجه قیمت آن به ۱۲۹۰ شده است. مهمترین رویداد خبری این هفته، انتشار تعداد اشتغال ماهانه (Non-Farm Payrolls) و نرخ بیکاری ایالات متحده آمریکا است که قرار است فردا منتشر شود و چنانچه ضعیف تر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود می بایست منتظر ادامه ی سیر صعودی قیمت جهانی طلا بود.

شرکت اپل که یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است و در زمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کند نیز برآوردهای فروش خود در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۹ را بعد از بیست سال کاهش داد و این موضوع نگرانی سرمایه گذاران از رشد اقتصاد جهانی را تشدید کرده است و با سقوط سهام شرکت های تامین کننده قطعات اپل ، در معاملات امروز شاهد سقوط شاخص های آتی سهام آمریکا هستیم و همین تشدید جریانان ریسک گریزی بازار باعث بالا رفتن ارزش دارایی های مطمئن نظیر ین ژاپن و طلا شده است.

در سایر تحولات امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۹۵٫۳۱۳ تن افزایش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. از این رو با توجه به شرایط موجود ما از هم اکنون روند افزایشی را برای اونس طلا ادامه دار پیش بینی می کنیم.

در تقویم اقتصادی آمریکا امروز شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی ، شاخص اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) و آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای (ISM) برای ماه دسامبر سال گذشته اعلام می شوند و به باور ما اعلام شاخص اشتغال خصوصی آمریکا نقش کلیدی و مهمی را در بازار ایفا می کند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار برای گزارش مهم اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) که فردا منتشر می شود را معین کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا