تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است طبق تحلیل ارائه شده پیشین هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در میان مدت به سوی سطح حمایت ۹۵٫۸۷۵ کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۹۵٫۰۸۹ سقوط کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی C یا موج III از سطح ۹۳٫۸۱۴ (پایین ترین سطح ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸) تشکیل شده اند. هر دو این موجها قادر هستند قیمت شاخص دلار آمریکا را تا سطح ۱۰۲٫۵۴۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بالا بکشانند.

از منظر تحلیل تکنیکال اولین بخش از موج C به پایان رسیده است و این موج از پنج ریز موج کوچک تشکیل شده است و موج اصلاحی کنونی به احتمال زیاد در حوالی کف موج iv یا موج ii پایان می یابد و از نظر بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن این موج در حدود منطقه ۹۵٫۸۷۵ و ۹۵٫۰۸۹ تکمیل خواهد شد.

لازم به ذکر است در میان مدت در حرکت صعودی چنانچه سطوح مقاومت ۹۷٫۱۴۹ و ۹۷٫۳۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از ۹۷٫۷۰ به ۹۶٫۰۳) با قدرت شکسته شوند و کندل روزانه بالای این سطوح بسته شود باعث استمرار روند صعودی به ترتیب به سطح ۹۷٫۷۰ و پس از آن سطوح ۹۸٫۱۷۹ و ۹۹٫۲۱ خواهد شد.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

از منظر تحلیل بنیادی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا رو به کاهش است و این موضوع بیشتر به خاطر چشم انداز ضعیف نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا برای سال آینده و نگرانی ها از کاهش رشد اقتصادی این کشور و خروج سرمایه گذاران از بازار سهام آمریکا است. قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا، نوسانات بازار سهام را همیشه دنبال می‌کند و زمانی که بازارهای سهام بین الملل باثبات نیستند قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا با کاهش مواجه می شود.

مهمترین رویداد خبری امروز انتشار تعداد اشتغال ماهانه (Non-Farm Payrolls) و نرخ بیکاری ایالات متحده آمریکا است که قرار است راس ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر شود و چنانچه ضعیف تر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود می بایست منتظر ادامه ی سیر نزولی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا به سوی تارگت های پایین بود که در نمودار روزانه به وضوح مشخص گردیده است.

آقای جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز در ساعت ۱۸:۴۵ به وقت تهران با دو روئسای قبلی بانک فدرال (یلن و برنانکی) دیدار و سخنرانی خواهد داشت. امروز انتظار می رود بازارها تا قبل از خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران در روند خنثی به حرکت خود ادامه دهند و همچنان در انتظار اعلام آمارهای اشتغال ماهانه ایالات متحده آمریکا (NFP) باقی بمانند و بازار به این خبر توجه ویژه ای خواهد داشت و این خبر می تواند پتانسیل لازم برای حرکت قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا را فراهم آورد.

در این میان، بی شک، اخبار اشتغال ماهیانه آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. امروز گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا برای ماه دسامبر سال گذشته ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP ، تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار جهانی اونس طلا را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است: با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشن های معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

برای امروز انتظار می رود، تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه دسامبر از رقم قبلی ۱۵۵۰۰۰ به ۱۷۸۰۰۰ تغییر یابد و میانگین درآمدهای نقدی ساعتی از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۳ و میانگین درآمدهای نقدی سالیانه از رقم قبلی %۳٫۱ به میزان %۳٫۰۰ رشد داشته باشند. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود در ماه دسامبر همانند رقم قبلی به میزان %۳٫۷ اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا