تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورتیکه امروز سطح مقاومت ۱۲۸۷ با قدرت شکسته شود قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۲۹۰ و ۱۲۹۲ افزایش یابد و این حرکت صعودی را تثبیت قیمت در بالای سطوح حمایت ۱۲۸۰ و ۱۲۷۶ نشان داده است. براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی حرکت خواهد کرد.

در چارت روزانه سطح مقاومتی که بر روی ۱۲۳۸ قرار داشت با قدرت شکسته شد و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۶ تشکیل شده بود و با توجه به تحلیل تکنیکال احتمال حرکت صعودی بیشتر است و برای امروز با تثبیت قیمت در بالای سطح پیوت روزانه ۱۲۷۶ می توان در انتظار افزایش قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۲۸۷ و ۱۲۹۰ و پس از آن سطوح ۱۲۹۵ و ۱۲۹۸ بود تا یک گام دیگر خود را به سطح مقاومت اصلی ۱۳۰۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی) نزدیک تر کند که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

از آنجایی که اونس طلا سال جدید را با حرکت صعودی آغاز نموده است این مساله موجب خواهد شد تا سرمایه گذاران به افزایش پوزیشن های خرید طلا اقدام کنند و زمینه استمرار حرکت صعودی آن فراهم شود.

در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های افزایشی بعدی به وضوح مشخص شده اند. کمتر شدن ارزش دلار آمریکا به این دلیل که احتمال دارد بانک فدرال رزرو آمریکا به چرخه افزایش نرخ بهره خود در سال میلادی ۲۰۱۹ پایان دهد، به افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای شش ماهه گذشته کمک کرده است.

امروز دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار به استثنای ین ژاپن تضعیف شد و این انتظارات در حال افزایش است که بانک فدرال رزرو آمریکا چرخه افزایش نرخ بهره خود را در سال جاری متوقف کند و به همین دلیل بیشترین تقاضا و رشد قیمت در معاملات بین روز نصیب یورو و فرانک سوئیس در میان رقبای خود در بازار شد که همین عامل همچنان قیمت جهانی اونس طلا را بالای سطوح حمایت ۱۲۸۰ و ۱۲۷۶ نگه داشته است.

حتی پس از هفته گذشته که آمارهای شغلی ایالات متحده برای ماه دسامبر سال گذشته، قوی تر از حد پیش بینی ها اعلام شد فعالان بازار معتقدند که بزرگترین اقتصاد جهان در حال از دست دادن رشد اقتصادی خود است. سخنان اخیر جروم پاول رئیس بانک فدرال به انتظارات بانک مرکزی افزوده که ممکن است بانک فدرال در سال جاری چشم انداز محتاطانه تری را در خصوص سیاست های پولی خود اتخاذ کند.

جرومی پاول در روز جمعه در انجمن اقتصاد آمریکا گفت که بانک فدرال در مسیر از پیش تعیین شده نرخ بهره خود قرار ندارد و این کمیته سیاست گذاری به ریسک های کاهشی اقتصادی که هم اکنون در بازار لحاظ شده حساس تر خواهد بود. اظهارات اخیر رئیس بانک فدرال نشان می دهد که سیاستمداران بانک فدرال دارای انعطاف هستند و با دقت بازارهای مالی را زیر نظر دارند و این گمانه زنی را تقویت کرد که ممکن است در ماه های آینده شتاب رشد نرخ بهره بانک فدرال کاهش یا متوقف شود.

بررسی بازار پول در سال جاری هیچ افزایشی در میزان نرخ بهره توسط بانک فدرال را متصّور نیست و حتی اندکی احتمال کاهش در میزان نرخ بهره بانک فدرال را در سال ۲۰۲۰ از هم‌ اکنون در خود لحاظ کرده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا چهار برابر افزایش یافته بود. کمرنگ شدن انتظارات از افزایش نرخ بهره بانک فدرال ایالات متحده موجب افزایش یورو و فرانک سوئیس در مقابل دلار آمریکا شده است.

در سال ۲۰۱۸  دلار آمریکا در برابر سایر ارزها و تنها به خاطر اینکه بانک فدرال در مقایسه با سایر بانک های مرکزی جهان تنها بانکی بود که نرخ بهره را افزایش داده بود عملکرد خوبی از خود نشان داد اما انتظار میرود اگر در سال  ۲۰۱۹ شتاب چرخه افزایش نرخ بهره بانک فدرال کاهش یا متوقف شود، دارایی های دیگر مانند طلا ممکن است از این موضوع منتفع شود‌.

در همین حال، اخبار منتشره در آخر هفته پیش در مورد اعمال محرک های اقتصادی چین و همچنین خوش بینی ها از حصول توافق تجاری در مذاکرات بین مقامات آمریکا و چین باعث تضعیف ارزش دلار آمریکا شده است و همین افزایش اعتماد به نفس سرمایه گذاران به تقویت ارزهای متمرکز بر کالاها مانند دلار استرالیا ، دلار کانادا و دلار نیوزلند کمک کرده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی اعلام نمی شود و نتیجه ی مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین هنوز ادامه دارد و از سوی دیگر نیز بحث ها در رابطه با آینده سیاست های پولی بانک فدرال به قوّت خود باقی است.

همچنین مقامات آمریکایی هنوز نتوانسته اند بر سر بودجه دولت فدرال به توافق برسند و از این رو بخش های از دولت فدرال برای سومین هفته تعطیل است و این مسائل فعلا قیمت جهانی اونس طلا را بالای سطوح حمایت ۱۲۸۰ و ۱۲۷۶ نگه داشته است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا