تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را بین سطوح ۱۲۷۹ و ۱۲۹۱ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. بعد از خبر امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت آن در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی C آغاز شده از سطح ۱۱۹۵ قرار دارند و قیمت جهانی اونس طلا در این موج قادر نبوده خود را به بالای سطح مقاومت ۱۲۹۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) برساند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

این عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۹۸ منجر به تشکیل حرکت اصلاحی نزولی شده است با این حال هنوز مشخص نیست این حرکت اصلاحی تا چه میزان خواهد بود. از این رو برای امروز چنانچه در حرکت نزولی سطح حمایت ۱۲۷۹ با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت صدور سیگنال فروش و استمرار این حرکت اصلاحی نزولی به سوی سطح ۱۲۶۷ خواهد بود و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۹۱ با قدرت شکسته شود باعث صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت آن به سطوح مقاومت ۱۲۹۸ و ۱۳۱۱ خواهد شد.

از منظر تحلیل تکنیکال موج افزایشی C هنوز تکمیل نشده است و صرف نظر از اینکه این حرکت اصلاحی نزولی که در برخورد به سطح مقاومت ۱۲۹۸ اتفاق افتاده تا چه میزان خواهد بود دیر یا زود می تواند در این موج تا سطوح ۱۳۰۵ و ۱۳۱۱ افزایش داشته باشد.

اما با این حال در میان مدت باید توجه داشت همانطور که در چارت روزانه مشخص است قیمت جهانی اونس طلا با سطح مقاومت ۱۳۰۴ مواجه است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج نزولی (C) از سطح ۱۳۶۶ دیده می شود. از منظر تحلیل تکنیکال این موج نزولی بزرگ (C) در بلند مدت می تواند قیمت را حداقل تا سطح ۱۰۳۲ پایین بکشاند و از این رو حرکت افزایشی اخیر که از سطح ۱۱۵۹ شروع شده ممکن است در حوالی سطوح ۱۳۰۴ و ۱۳۱۱ پایان یابد.

با ادامه ی گمانه زنی ها از احتمال پایان یافتن اختلافات تجاری چند ماهه بین آمریکا و چین که باعث افزایش احساسات و جریانات ریسک پذیری در بازارها شده است، قیمت جهانی اونس طلا فعلا مابین نرخهای ۱۲۷۹ و ۱۲۹۱ در روندی خنثی در نوسان است و همانطور که در بالا گفته شد بعد از خبر امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت آن در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

افزایش شاخص ها در بازارهای پرریسک نظیر سهام پس از اظهارات رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا شدت گرفته است بطوریکه جرومی پاول، رئیس بانک فدرال رزرو هفته گذشته اعلام کرد که از ریسک های متوجه اقتصاد آمریکا آگاهی دارد و در تصمیمات سیاست های پولی امسال خود صبورانه و همراه با انعطاف پذیری عمل خواهد کرد.

از این رو باید توجه داشت با توجه به اینکه بانک فدرال رزرو به وضوح اعلام کرده که در تصمیمات سال جاری خود وضعیت بازارهای مالی و ریسک های کاهشی را مدنظر قرار خواهد داد و این یعنی احتمالا شتاب افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری متوقف خواهد شد، این می تواند از نزدیکی سطوح حمایت باعث تقویت قیمت جهانی اونس طلا شود.

با این اوصاف امروز با توجه به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه جزئیات صورتجلسه بانک فدرال چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟

روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار این خبر تا حدود زیادی مشخص کند. قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد اما اگر شتاب افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال میلادی جاری کاهش یابد یا چرخه افزایش های متوالی آن که در سال گذشته بودیم، امسال متوقف شود این مساله باعث تقویت قیمت جهانی طلا خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا