تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG9) سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطح مقاومت ۵۰٫۷۶ دلار در هر بشکه برسد و با شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۵۱٫۳۱ صعود کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۵۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۴۴٫۳۵ تشکیل شده اند. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت خام سبک آمریکا قادر است در این موج خود را تا سطح ۵۱٫۳۱ بالا بکشاند و همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده در چارت پایین است.

از نگاه تحلیل تکنیکال پنج موج کوچک این موج افزایشی C را شکل داده اند و هم اکنون قیمت آن در موج پنجم یعنی موج ۵ قرار دارد که ممکن است این موج در حوالی سطح مقاومت ۵۱٫۳۱ به پیک و سقف قیمت خود برسد و بعد از آن شاهد ریزش قیمت باشیم.

این تحلیل تکنیکال بدان معناست که حرکت افزایشی اخیر قیمت نفت خام سبک آمریکا که از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) آغاز گردیده است به احتمال زیاد می تواند در حوالی سطح مقاومت ۵۱٫۳۱ پایان یابد. در چارت روزانه بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ نیز نشان می دهد که سطح مقاومت قیمت بر روی ۵۱٫۴۸ یعنی بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی وجود دارد که این سطح در نزدیکی همان سطح مقاومت ۵۱٫۳۱ قرار دارد و در مجموع می توان گفت این سطوح مقاومت ۵۱٫۳۱ و ۵۱٫۴۸ می توانند مانع از تقویت بیشتر قیمت نفت خام سبک آمریکا شوند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9) سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت بعدی ۶۰٫۲۶ صعود کند که این حرکت افزایشی را قرار گرفتن قیمت آن در موج c نشان داده است.

از نگاه بنیادی با اجرایی شدن توافق سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نفت از ابتدای سال ۲۰۱۹ قیمت جهانی نفت رو به افزایش گذاشته است و افزایش امیدواری ها نسبت به توافق آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری نیز عامل دیگر رشد قیمت ها بوده است.

از منظر تحلیل تکنیکال براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود این موج c سومین موج از چرخه سه موجی آغاز شده از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) است و از آنجایی که قیمت آن به بالای سطوح مقاومت ۵۸٫۲۱ و ۵۸٫۹۹ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی) رسیده است شانس تقویت بیشتر قیمت آن تا سطح مقاومت بعدی ۶۰٫۲۶ زیاد است.

خط روند افزایشی رسم شده سقف موقت قیمت را در حوالی سطح ۶۰٫۲۶ نشان می دهد که همین مسئله در صورت ناتوانی قیمت در عبور از این سطح می تواند منجر به تشکیل یک حرکت اصلاحی نزولی به سوی سطح ۵۸٫۹۹ شود. در چارت روزانه حرکت افزایشی اخیر قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۴۹٫۹۳ بیشتر به خاطر برخورد قیمت آن به سطح حمایت ۴۹٫۸۸ بوده است که این سطح با خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ نمایش داده شده است.

این سطح حمایت توسط حمایت دیگری در ۵۰٫۱۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۸۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴) حمایت گردیده است. با این حال به رغم حرکت افزایشی قدرتمندی که در چارت نفت برنت دریای شمال شاهد هستیم هنوز نشانه ای از نقض شدن روند نزولی ظاهر نشده است و تنها بخش واضح این است که این حرکت افزایشی ممکن است تا سطوح مقاومت ۶۰٫۵۴ و ۶۳٫۹۶ دلار در هر بشکه امتداد یابد و بعد از آن شاهد ریزش قیمت نفت برنت دریای شمال باشیم.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۷ هزار بشکه به میزان ۲٫۸۰۰- میلیون بشکه کاهش داشته باشد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن