تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مجدد به سوی سطح مقاومت ۱۲۹۸ افزایش یابد و در صورت شکست آن می تواند تا سطوح مقاومت بعدی ۱۳۰۴ و ۱۳۱۱ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۹۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۱۹۵ قرار دارد.

 این موج در تلاش اول خود در شکست این سطح مقاومت ناموفق بوده است اما با این حال بعد از یک حرکت اصلاحی نزولی در روزهای اخیر هم اکنون شرایط برای شکست سطح مقاومت ۱۲۹۸ و افزایش قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۳۰۴ و ۱۳۱۱ فراهم شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال خط روند افزایشی رسم شده هدف افزایشی قیمت را در حدود سطح ۱۳۲۰ نشان می دهد اما در میان مدت کمی شک و تردید در افزایش مستمر قیمت جهانی اونس طلا به این سطح وجود دارد زیرا در چارت بعدی قیمت با سطح مقاومت مهم ۱۳۰۴ مواجه خواهد بود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج نزولی (C) از سطح ۱۳۶۶ تشکیل شده است.

این سطح مقاومت دقیقا مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ می باشد و به طور کلی این خط روند در اولین تلاش خریداران برای قیمت دست نخورده باقی خواهد ماند. بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که قیمت جهانی اونس طلا در روزهای آتی در حدود منطقه ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۱ با مقاومت های جدّی و مستحکمی مواجه است که می تواند برای مدتی مانع از ادامه ی حرکت صعودی شود یا به حرکات اصلاحی منجر شود.

صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا دیشب منتشر شد و در آن هیچگونه چشم اندازی نسبت به افزایش احتمالی نرخ بهره مشخص نگردید و در مجموع نسبت به آنچه پیش بینی می شد، ضعیف بود و در واکنش به این خبر و همچنین نگرانی های روز افزون از بن بست سیاسی و ادامه ی تعطیلی دولت آمریکا ، قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای خود در شش ماهه گذشته صعود کرد.

در صورتجلسه دیشب مشخص شد که از نظر بسیاری از مقامات ، بانک فدرال رزرو می تواند در افزایش بیشتر نرخ بهره صبور باشد. مقامات بانک فدرال احساس می کنند زمان و میزان افزایش نرخ بهره در آینده نامشخص است. از میان اعضا پیشتر آقای بولارد و به تازگی آقایان اوانس ، روزن گرین و باستیک از موضع گیری افزایش نرخ بهره خود عقب نشینی کرده اند.

چند تن از مقامات بانک فدرال تمایل به عدم افزایش نرخ بهره در جلسه ماه دسامبر سال گذشته داشتند. تغییرات در زبان بیانیه ای بانک فدرال به معنای آن است که مقدار نسبتا محدودی از افزایش نرخ بهره احتمالا مناسب باشد. تحولات اخیر از جمله نوسانات بازار مالی و نگرانی ها در مورد رشد جهانی، گسترش و زمان مناسب را برای تسریع سیاست های پولی در آینده را کمتر از قبل مشخص کرده است.

در صورتجلسه دیشب همچنین مشخص گردید بانک فدرال رزرو باید تاثیر ریسک های را که در ماه های اخیر بیشتر شده است را ارزیابی کند و در مورد افزایش نرخ بهره باید با احتیاط عمل کند. متن صورتجلسه بانک فدرال نشان داد که کمیته ی سیاست گذاری بانک‌ فدرال رزرو ریسک های مربوط به نوسانات اخیر بازارهای مالی و خطرات چشم انداز رشد اقتصادی را مورد توجه قرار داده است.

چندین شرکت کننده از اعضای بانک فدرال گفتند که در جلسات آینده حذف کامل راهنمایی های پولی مناسب باشد و در عوض پیشنهاد آن به تاکید بر وابستگی تصمیمات سیاست های پولی بانک فدرال به داده های اقتصادی پیشرو باشد. در واکنش اولیه به صورتجلسه ملایم بانک فدرال و احتیاط این کمیته در مورد افزایش نرخ بهره و همچنین ابراز نگرانی از اقتصاد جهانی ، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار به کمترین سطوح سه ماهه گذشته کاهش یافته است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

در تقویم اقتصادی امروز، سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک فدرال در ساعت ۲۱:۱۵ به وقت تهران خبر قابل توجهی است که می تواند در صورت تکرار صحبت های روز جمعه خود نشانه ی دیگری از عدم تمایل بانک فدرال به افزایش نرخ بهره در سال میلادی جاری قلمداد شود که از جمله دلایل افزایش تقاضا برای خرید اونس طلا و صعود به کانال ۱۳۰۰ خواهد بود که در چارت بالا مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا