تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن مجدد به سوی سطح مقاومت ۱۲۹۸ افزایش یابد و در صورت شکست آن می تواند تا سطوح مقاومت بعدی ۱۳۰۴ و ۱۳۱۱ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۹۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۱۹۵ قرار دارد.

 این موج در تلاش اول خود در شکست این سطح مقاومت ناموفق بوده است اما با این حال بعد از یک حرکت اصلاحی نزولی در روزهای اخیر تا زمانیکه قیمت آن بالای سطح حمایت ۱۲۷۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) قرار دارد شرایط برای شکست سطح مقاومت ۱۲۹۸ و افزایش قیمت به ترتیب به سطوح ۱۳۰۴ و ۱۳۱۱ فراهم شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال خط روند افزایشی رسم شده هدف افزایشی قیمت را در حدود سطح ۱۳۲۰ نشان می دهد اما در میان مدت کمی شک و تردید در افزایش مستمر قیمت جهانی اونس طلا به این سطح وجود دارد زیرا در چارت بعدی قیمت با سطح مقاومت مهم ۱۳۰۴ مواجه خواهد بود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج نزولی (C) از سطح ۱۳۶۶ تشکیل شده است.

این سطح مقاومت دقیقا مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ می باشد و به طور کلی این خط روند در اولین تلاش خریداران برای قیمت دست نخورده باقی خواهد ماند. بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که قیمت جهانی اونس طلا در روزهای آتی در حدود منطقه ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۱ با مقاومت های جدّی و مستحکمی مواجه است که می تواند برای مدتی مانع از ادامه ی حرکت صعودی شود یا به حرکات اصلاحی منجر شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

با ادامه ی گمانه زنی های بازار از احتمال توقف سیاست های پولی انقباضی بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و بن بست ایجاد شده بین دونالد ترامپ و دموکرات ها بر سر تامین مالی دیوار مرزی با مکزیک قیمت جهانی اونس طلا کماکان در بالاترین نرخهای شش ماهه گذشته قرار دارد.

همچنین از آنجاییکه صورتجلسه نشست ماه دسامبر بانک فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه نشان داد که چند تن از سیاستگذاران این بانک گفته اند ممکن است در مورد افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری دست نگه دارند می بایست منتظر شکست سطح مقاومت ۱۲۹۸ بود.

لحن مقامات بانک فدرال رزرو و بی ثباتی سیاسی در آمریکا موجب شده تا قیمت جهانی طلا تقویت شود و بازارها این احتمال را در نظر گرفته اند که بانک فدرال رزرو آمریکا در سال پیش رو به جای افزایش نرخ بهره حتی آن را کاهش دهد.

شاخص مهم اقتصادی آمریکا که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. شاخص CPI تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می رود که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است.

شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش ” نرخ تورم ” بکار می رود. اگر امروز این شاخص کمتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود به نفع اونس طلا خواهد بود و همچنین بالعکس.

برای این شاخص امروز پیش بینی می شود در ماه دسامبر از رقم قبلی %۰٫۰ به %۰٫۱- و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۲ به %۱٫۹ تغییر یابد.  نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه دسامبر همانند رقم قبلی %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته همانند رقم قبلی %۲٫۲ اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا