تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG9) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح مقاومت ۵۳٫۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد و در صورت شکست آن خود را تا سطح مقاومت بعدی ۵۳٫۶۳ بالا بکشاند. همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۸۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۴۴٫۳۵ قرار دارند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال بعد از افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح ۵۱٫۸۶ شانس استمرار روند صعودی در موج C به سوی سطح ۵۳٫۶۳ بیشتر شده است و می توان تارگت بعدی قیمت آن را در سطح ۵۴٫۵۵ (بالاترین سطح ۴ دسامبر ۲۰۱۸) در نظر گرفت. همانطور که دیروز گفته شد حرکت اصلاحی نزولی که در برخورد به سطح مقاومت ۵۲٫۵۳ اتفاق افتاد در حوالی سطح حمایت ۵۱٫۳۱ پایان یافت و بعد از آن شاهد افزایش دوباره قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی نرخهای بالای ۵۳٫۰۰ خواهیم بود.

در چارت روزانه نیز بررسی روند نزولی قیمت از سطح ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ نشان می دهد که قیمت نفت خام سبک آمریکا سطح مقاومت ۵۰٫۵۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) را شکسته است و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی یعنی سطح ۵۵٫۵۵ حرکت خواهد کرد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی مشخص گردیده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح مقاومت ۶۲٫۳۰ و ۶۳٫۰۸ افزایش یابد و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) تشکیل شده است. از منظر تحلیل تکنیکال بعد از رالی افزایشی قیمت به بالای سطح مقاومت ۶۰٫۲۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) شانس تقویت بیشتر قیمت آن به سوی سطح ۶۲٫۳۰ و بعد از آن سطح ۶۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۷ دسامبر ۲۰۱۸) بیشتر شده است.

براساس این مومنتوم و پتانسیل افزایشی قوی احیانا هر گونه حرکت اصلاحی نزولی در برخورد به سطح مقاومت ۶۲٫۳۰ جزئی و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۶۱٫۰۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی) خواهد بود. در چارت روزانه نیز همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال به بالای سطح مقاومت ۶۰٫۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴) رسیده است.

از این رو شانس رشد بیشتر قیمت آن به سوی سطح ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) زیاد است که در چارت مشاهده می شود. از منظر تحلیل بنیادی همانطور که دیروز گفته شد با توجه به امیدواری های ایجاد شده نسبت به توافق تجاری قریب الوقوع آمریکا و چین پیش بینی می شود قیمت نفت برنت دریای شمال تا سطوح ۶۲٫۳۰ و ۶۳٫۰۸ دلار در هر بشکه تقویت شود.

با توجه به کاهش تنش های تجاری و تضعیف ارزش دلار آمریکا به پایین ترین نرخهای سه ماهه گذشته و همچنین پس از آنکه عربستان به بازار اطمینان داد که کاهش تولیدات نفت خود را تداوم خواهد بخشید، قیمت نفت خام سبک آمریکا و برنت دریای شمال با افزایش قیمت روبرو شده اند که در چارت های پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن