تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در میان مدت با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۹۵٫۰۸۹ تا سطح حمایت بعدی ۹۴٫۴۲۵ کاهش یابد که این سطح کمترین نرخ در سه ماهه گذشته است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از موج افزایشی C یا موج III از سطح ۹۳٫۸۱۴ (پایین ترین سطح ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸) تشکیل شده اند و بعد از تکمیل شدن این حرکت نزولی ، هر دو این موج ها قادر هستند قیمت شاخص دلار آمریکا را تا سطح ۱۰۲٫۵۴۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بالا بکشانند.

از منظر تحلیل تکنیکال اولین بخش از موج C به پایان رسیده است و این موج از پنج ریز موج کوچک تشکیل شده است و موج اصلاحی کنونی به احتمال زیاد در حوالی کف موج ii پایان می یابد. لازم به ذکر است در میان مدت در حرکت صعودی چنانچه سطوح مقاومت ۹۷٫۱۴۹ و ۹۷٫۳۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از ۹۷٫۷۰ به ۹۶٫۰۳) با قدرت شکسته شوند و کندل روزانه بالای این سطوح بسته شود باعث استمرار روند صعودی به ترتیب به سطح ۹۷٫۷۰ و پس از آن سطوح ۹۸٫۱۷۹ و ۹۹٫۲۱ خواهد شد.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

با ادامه ی گمانه زنی های بازار از احتمال توقف سیاست های پولی انقباضی بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و بن بست ایجاد شده بین دونالد ترامپ و دموکرات ها بر سر تامین مالی دیوار مرزی با مکزیک شاخص قیمت جهانی دلار آمریکا کماکان در پایین ترین نرخهای سه ماهه گذشته خود قرار دارد و همچنین از آنجاییکه صورتجلسه نشست ماه دسامبر بانک فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه نشان داد که چند تن از سیاستگذاران این بانک گفته اند ممکن است در مورد افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری دست نگه دارند می بایست منتظر ادامه ی سیر کاهشی شاخص جهانی دلار آمریکا با تارگت های اشاره شده بود.

شاخص مهم اقتصادی آمریکا که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. شاخص CPI تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می رود که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است.

شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش ” نرخ تورم ” بکار می رود.

برای این شاخص امروز پیش بینی می شود در ماه دسامبر از رقم قبلی %۰٫۰ به %۰٫۱- و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۲ به %۱٫۹ تغییر یابد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص “پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه دسامبر همانند رقم قبلی %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته همانند رقم قبلی %۲٫۲ اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا