تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مجدد به سوی سطح مقاومت ۱۲۹۸ افزایش یابد و در صورت شکست آن می تواند تا سطوح مقاومت بعدی ۱۳۰۴ و ۱۳۱۱ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۹۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۱۹۵ قرار دارد.

 این موج در تلاش اول خود در شکست این سطح مقاومت ناموفق بوده است اما با این حال بعد از یک حرکت اصلاحی نزولی در روزهای اخیر تا زمانیکه قیمت آن بالای سطح حمایت ۱۲۷۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) قرار دارد شرایط را برای شکست سطح مقاومت ۱۲۹۸ و افزایش قیمت به ترتیب به سطوح ۱۳۰۴ و ۱۳۱۱ فراهم کرده است.

از منظر تحلیل تکنیکال خط روند افزایشی رسم شده هدف افزایشی قیمت را در حدود سطح ۱۳۲۰ نشان می دهد اما در میان مدت کمی شک و تردید در افزایش مستمر قیمت جهانی اونس طلا به این سطح وجود دارد زیرا در چارت بعدی قیمت با سطح مقاومت مهم ۱۳۰۴ مواجه خواهد بود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج نزولی (C) از سطح ۱۳۶۶ تشکیل شده است.

این سطح مقاومت دقیقا مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ می باشد و به طور کلی این خط روند در اولین تلاش خریداران دست نخورده باقی خواهد ماند. بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که قیمت جهانی اونس طلا در روزهای آتی در حدود منطقه ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۱ با مقاومت های جدّی و مستحکمی مواجه است که می تواند برای مدتی مانع از ادامه ی حرکت صعودی شود یا به حرکات اصلاحی منجر شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

برای امروز با توجه به احتمال عدم افزایش نرخ بهره در آمریکا در سال جاری و در شرایطی که پس از انتشار آمارهای ضعیف امروز از اقتصاد چین، شاخص های سهام در بورس های آسیایی افت کرده است، قیمت جهانی اونس طلا با افزایش روبرو شد و با ادامه ی گمانه زنی های بازار از احتمال توقف سیاست های پولی انقباضی بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و بن بست ایجاد شده بین دونالد ترامپ و دموکرات ها بر سر تامین مالی دیوار مرزی با مکزیک قیمت جهانی اونس طلا کماکان در بالاترین نرخهای شش ماهه گذشته قرار دارد.

باید توجه داشت هرگونه کاهش نرخ بهره در آمریکا موجب کم شدن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا شده و با پایین آوردن تقاضا برای دلار آمریکا، طلا را برای دارندگان سایر ارزها ارزان می سازد و باعث تقویت قیمت جهانی طلا می شود.

همچنین از آنجاییکه صورتجلسه نشست ماه دسامبر بانک فدرال رزرو آمریکا در هفته گذشته نشان داد که چند تن از سیاستگذاران این بانک گفته اند ممکن است در مورد افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری دست نگه دارند می بایست منتظر شکست سطح مقاومت ۱۲۹۸ بود اما از نظر تکنیکال یک مقاومت کلیدی در محدوده ی قیمت ۱۳۰۴ تا ۱۳۱۱ دلار وجود دارد که اونس طلا به دشواری می تواند از این محدوده مقاومت تکنیکال عبور کند و بالاتر برود.

در هر حال لحن مقامات بانک فدرال رزرو و بی ثباتی سیاسی در آمریکا و آمارهای ضعیف اقتصادی از چین موجب شده تا در حال حاضر قیمت جهانی طلا تقویت شود و بازارها این احتمال را در نظر گرفته اند که بانک فدرال رزرو آمریکا در سال پیش رو به جای افزایش نرخ بهره حتی آن را کاهش دهد.

تقویم اقتصادی این هفته بازار، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه بازار رای گیری پارلمان انگلیس در روز سه شنبه ۱۵ ژانویه ۲۰۱۹ در خصوص لایحه ی خروج از اتحادیه اروپا خواهد بود که می تواند منجر به نوسانات شدید شاخص های مربوط به پوند و بازارهای مالی این کشور و اثرات آن بر سایر بازارهای مالی به خصوص بازار جهانی اونس طلا شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا