تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG9) همانند دیروز سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۵۰٫۳۷ دلار در هر بشکه را لمس کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۵۰٫۰۳ سقوط کند.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۵۰٫۳۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج نزولی c از سطح ۵۱٫۸۱ قرار گرفته است و در این موج قادر است خود را تا سطوح ۵۰٫۰۳ و ۴۸٫۹۳ پایین بکشاند. لازم به ذکر است در چارت پایین خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۴۲٫۳۶ نیز به هدف نزولی در حدود سطح ۴۸٫۹۳ اشاره دارد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود تنها در صورتیکه قیمت نفت خام سبک آمریکا بتواند به هر دلیلی به بالای سطح مقاومت ۵۱٫۸۱ برسد می بایست در طبقه بندی موج فعلی تجدید نظر کرد. در چارت روزانه نیز قیمت آن در حال کاهش به سوی سطح حمایت ۵۰٫۵۱ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ می باشد.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۰٫۵۱ با قدرت شکسته شود که این شکست با توجه به سیگنال یک ساعته محتمل نیز به نظر می رسد می تواند منجر به فرود قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۴۷٫۴۰ شود که در چارت روزانه دیده می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9) همانند دیروز سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن دومرتبه سطح حمایت ۵۸٫۹۲ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۵۸٫۵۴ و ۵۸٫۰۷ سقوط کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود این سطح حمایت ۵۸٫۹۲ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج نزولی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۶۲٫۴۹ قرار دارد. به باور ما فروشندگان قادر هستند در این موج قیمت را تا سطوح ۵۸٫۵۴ و ۵۷٫۳۱ پایین بکشاند و این در حالی است که خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۴۹٫۹۳ به هدف نزولی ۵۸٫۵۴ و ۵۸٫۰۷ اشاره دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال کاهش عمیق قیمت از سطح ۶۲٫۴۹ (بالاترین سطح ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹) حاکی از وارونه یا معکوس شدن روند افزایشی از سطح ۴۹٫۹۳ است. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از این روند نشان می دهد که قیمت نفت برنت دریای شمال به زیر سطح ۵۹٫۵۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) سقوط کرده است.

 از این رو شانس ریزش بیشتر قیمت به سطح ۵۷٫۶۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) زیاد است. در چارت روزانه نیز باید توجه داشت قیمت نفت برنت دریای شمال نتوانسته خود را در بالای سطح مقاومت ۶۰٫۵۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴) تثبیت کند.

این ناتوانی قیمت در تثبیت بالای این سطح مقاومت می تواند منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۵۶٫۹۲ دلار در هر بشکه (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن