تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG9) پیش بینی می شود قیمت آن مجدد سطح حمایت ۵۰٫۷۳ دلار در هر بشکه را تاچ کند و این موضوع را ادامه ی حرکت نزولی از سطح ۵۳٫۳۱ (بالاترین سطح ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹) نشان داده است.

این حرکت نزولی از سه موج شکل گرفته است که تا کنون دو موج آن تکمیل شده است و موج دوم یعنی موج b کم و بیش به پیک و سقف خود رسیده است و در موج نزولی c قادر است به طور کلی تمام آن چیزی را که در موج b بدست آورده بود از دست دهد و به سوی سطح ۵۰٫۷۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۵۳٫۳۱) کاهش یابد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی به وضوح مشخص شده اند.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۵۲٫۵۴ سیگنالی در جهت استمرار روند صعودی به سوی سطوح ۵۳٫۳۱ و ۵۴٫۵۵ صادر خواهد کرد. در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۹ نیز پیش بینی می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا در چارت روزانه بیشتر در یک دامنه  ۴۲٫۳۶ و ۵۵٫۵۵ در نوسان باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال علیرغم افزایش قوی قیمت از سطح ۴۲٫۳۶ هنوز روند نزولی که از سطح ۷۶٫۹۰ آغاز گردیده پایدار است و سه موج این حرکت اصلاحی از سطح ۴۲٫۳۶ را شکل داده است. به باور ما موج اول یعنی موج a به احتمال زیاد در زیر سطح مقاومت ۵۵٫۵۵ به پیک و سقف خود رسیده است که می تواند در موج نزولی b به نرخهای پایین تر کاهش یابد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9)  پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۵۹٫۵۳ کاهش یابد و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به فرود بیشتر قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۵۷٫۶۹ می شود.

در چارت بعدی حرکت اصلاحی که از سطح ۶۲٫۴۹ آغاز گردیده هنوز تکمیل نشده است و این در حالی است که افزایش قیمت از سطح ۵۸٫۹۰ (پایین ترین سطح ۱۴ ژانویه ۲۰۱۹) در قالب موج b یعنی دومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۶۲٫۴۹ شکل گرفته است.

به باور ما قیمت نفت برنت دریای شمال به احتمال زیاد در موج نزولی c قرار خواهد گرفت و موج کنونی b نیز در حوالی سطح مقاومت ۶۰٫۶۶ به سقف و پیک قیمت خود می رسد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۹٫۹۳ به ۶۲٫۴۹ تشکیل شده است.

خط روند نزولی رسم شده در چارت یک ساعته به تارگت نزولی در حوالی سطح ۵۸٫۸۰ اشاره دارد و به محض اینکه قیمت نفت برنت دریای شمال تا این سطح کاهش یابد تاییدی در جهت شکست کامل سطح حمایت ۵۹٫۵۳ خواهد بود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط تثبیت کندل چهار ساعته بالای سطح مقاومت ۶۰٫۶۶ باعث تقویت قیمت به سطوح ۶۱٫۶۱ و ۶۲٫۴۹ می شود.

در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۹ نیز پیش بینی می شود قیمت نفت برنت دریای شمال بیشتر در یک دامنه ۴۹٫۸۸ و ۶۳٫۹۶ در نوسان باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ قرار دارند. از منظر تحلیل تکنیکال سه موج این حرکت خنثی را شکل داده است و موج اول یعنی موج a کم و بیش به پایان رسیده است و در کوارتر اول سال هر گونه حرکت افزایشی در این موج محدود به سطح مقاومت ۶۳٫۹۶ خواهد بود.

چالش واقعی موج b خواهد بود زیرا ساختار و عمق ناشناخته باقی می ماند و می توان آن را به عنوان یک موج شارپی به سوی سطح ۴۹٫۸۸ در نظر گرفت یا به صورت زیگزاگی شکل و به آرامی تمام آن چیزی که قیمت در موج a بدست آورده بود در موج b از دست دهد و در سه ماهه اول سال میلادی ۲۰۱۹ به سوی سطح ۴۹٫۸۸ دلار در هر بشکه کاهش یابد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن