تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است کماکان پیش بینی می شود قیمت آن در میان مدت با توجه به شکسته شدن اخیر سطح حمایت ۹۵٫۰۸۹ تا سطح حمایت بعدی ۹۴٫۴۲۵ کاهش یابد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از موج افزایشی C یا موج III از سطح ۹۳٫۸۱۴ (پایین ترین سطح ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸) تشکیل شده اند و بعد از تکمیل شدن این حرکت نزولی ، هر دو این موج ها قادر هستند قیمت شاخص دلار آمریکا را تا سطح ۱۰۲٫۵۴۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بالا بکشانند.

از منظر تحلیل تکنیکال اولین بخش از موج C به پایان رسیده است و این موج از پنج ریز موج کوچک تشکیل شده است و موج اصلاحی کنونی به احتمال زیاد در حوالی کف موج ii پایان می یابد. لازم به ذکر است در میان مدت در حرکت صعودی چنانچه سطوح مقاومت ۹۵٫۸۷۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی از ۹۳٫۸۱) با قدرت شکسته شود و کندل روزانه بالای این سطح بسته شود باعث استمرار روند صعودی به ترتیب به سطح ۹۷٫۱۴۹ و پس از آن سطوح ۹۸٫۱۷۹ و ۹۹٫۲۱ خواهد شد.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

دیشب قانونگذاران انگلیس با طرح توافق برکسیت نخست وزیر انگلیس مخالفت کردند و به توافق دولت این کشور برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی منفی داد. توافق برکسیت با ۴۳۲ مخالف و ۲۰۲ موافق رد شد. این بزرگ ترین شکست دولت انگلیس از سال میلادی ۱۹۲۴ به این سو است. در رای گیری دیشب طرح برکسیت ترزا می شکست خورد و نمایندگان پارلمان بریتانیا به طرح ترزا می، نخست ‌‌وزیر برای نحوه خروج بریتانیا از منطقه اتحادیه اروپا نه بزرگ گفتند.

این رای‌گیری که پس از پنج روز بحث و تبادل نظر در پارلمان به رای نهایی گذاشته شده بود در نهایت به تصویب نرسید و همان طور که قبلا پیش‌ بینی شده بود خانم ترزا می با شکست سختی روبرو شد. در همین حال ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد رای منفی پارلمان بریتانیا به توافق برکسیت، خطر خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا را تقویت می‌کند.

دونالد تاسک رئیس شورای اروپا پس از اعلام عدم تصویب توافق برکسیت سریعا خواستار روشن شدن موضع دولت انگلیس در خصوص برکسیت شد. سخنگویی نخست وزیر انگلیس نیز گفته طرح توافق برکسیت هنوز شکست نخورده و خاتم ترزا مه امروز در جلسه بررسی کفایت حضور خواهد یافت و همچنین لزومی برای تمدید تبصره ماده ۵۰ معاهده لیسبون نیست.

در خبری دیگر چند منابع خبری اتحادیه اروپا به منظور تلاش برای آرام کردن روند پارلمان آمادگی اروپا برای تمدید فعال سازی ماده ۵۰ معاهده لیسبون تا اواخر ماه ژوئن سال میلادی جاری را تایید کردند. هر چند در واکنش اولیه به خبر ارزش پوند مقابل دلار آمریکا به سطح ۱٫۲۶۶۷ سقوط کرد اما انتشار خبری مبنی بر اینکه ایرلندهاى پارلمان بریتانیا رأى به کفایت ترزا مه نخست وزیر این کشور خواهند داد و امروز از وى حمایت خواهند کرد فعلا باعث تقویت پوند به نرخهای بالای ۱٫۲۸۰۰ شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا