تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLG9) سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۵۳٫۳۱ دلار در هر بشکه افزایش یابد و این حرکت صعودی را شکسته شدن سطح مقاومت ۵۲٫۵۴ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح مقاومت ۵۲٫۵۴ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۳۶ به ۵۳٫۳۱ قرار داشت که با قدرت شکسته شد. در واقع قبل از نفوذ قیمت به بالای ۵۲٫۵۴ ، این سطح مقاومت آخرین مانع در مقابل افزایش قیمت به سطح ۵۳٫۳۱ بود که با قدرت شکسته شد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی گوه یا کنج (Wedge) تایید شده است و این الگو به تارگت افزایشی بالاتر یعنی حدود سطح ۵۴٫۵۵ (بالاترین سطح ۴ دسامبر ۲۰۱۸) اشاره دارد و باید توجه داشت که گوه یا کنج جزو الگوهای قابل اعتماد نیست و از این رو این تارگت ۵۴٫۵۵ تنها در صورت شکست سطح مقاومت ۵۳٫۳۱ قابل دسترس خواهد بود.

در چارت روزانه نیز به نظر می رسد قیمت نفت خام سبک آمریکا حرکت پول بک خود را در سطح حمایت ۵۰٫۵۱ تکمیل کرده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ قرار دارد و براساس این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت امکان افزایش قیمت آن به سطح ۵۵٫۵۵ وجود دارد. در نمودار پایین، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9) هنوز پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۶۲٫۴۹ یعنی بالاترین سطح ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹ افزایش داشته باشد و این حرکت صعودی را افزایشی های متوالی قیمت در طی چند روز گذشته و استمرار روند صعودی آن نشان داده است.

در واقع پس از آنکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد که تولید نفت این سازمان در ماه گذشته میلادی به شدت کاهش یافته است، قیمت نفت با افزایش روبرو شده است. اوپک اعلام کرده که این سازمان و متحدانش از جمله روسیه در ماه دسامبر یعنی یک ماه قبل از اجرایی شدن توافق کاهش تولید، عرضه نفت خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند و این نشان می دهد که تولید کنندگان عزم خود را برای مهار مازاد عرضه در سال ۲۰۱۹ جزم کرده اند. اوپک گفته است تولید ماهانه نفت این سازمان با ۷۵۱ هزار بشکه کاهش به ۳۱٫۵۸ میلیون بشکه در روز رسیده که بیشترین کاهش ماهانه در طی حدود دو سال گذشته است.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این روند در یک موج افزایشی C از سطح ۵۲٫۵۱ شکل گرفته که از پنج موج کوچک تشکیل شده است. از نظر تحلیل تکنیکال قیمت آن در موج کوچک پنجم یعنی موج ۵ اگر حرکت افزایشی آن ضعیف باشد می تواند سقف یا پیک قیمت خود را در اطراف سطح مقاومت ۶۲٫۴۹ بسازد اما اگر موفق به شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۶۲٫۴۹ شود زمینه را برای تقویت بیشتر قیمت به سوی سطح ۶۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۷ دسامبر ۲۰۱۸) فراهم می آورد.

در چارت بعدی بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) نشان می دهد که به احتمال زیاد حرکت افزایشی فعلی در اطراف این سطح مقاومت به پایان می رسد.

در چارت روزانه کاهش قیمت از سطح ۶۳٫۷۳ سیگنال زودهنگامی است که نشان می دهد حرکت صعودی قیمت به انتهای خود رسیده است. از منظر تحلیل بنیادی آمریکا در حال بررسی لغو برخی یا تمام تعرفه های اعمال شده علیه کالاهای چینی است و انتشار این خبر تاثیر مثبتی بر بارارهای مالی و بازار نفت داشته است.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت افزایشی در موج a یعنی اولین موج از چرخه سه موجی از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) شکل گرفته که پیش بینی می شود بعد از آن در موج نزولی b قرار گیرد و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۰٫۱۳ شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به فرود قیمت به سوی سطح ۵۸٫۶۸ دلار در هر بشکه می شود که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح مشخص گردیده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن