تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در میان مدت با توجه به شکسته شدن اخیر سطح حمایت ۹۵٫۰۸۹ تا سطح حمایت بعدی ۹۴٫۴۲۵ کاهش یابد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از موج افزایشی C یا موج III از سطح ۹۳٫۸۱۴ (پایین ترین سطح ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸) تشکیل شده اند و بعد از تکمیل شدن این حرکت نزولی ، هر دو این موج ها قادر هستند قیمت شاخص دلار آمریکا را تا سطح ۱۰۲٫۵۴۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بالا بکشانند.

از منظر تحلیل تکنیکال اولین بخش از موج C به پایان رسیده است و این موج از پنج ریز موج کوچک تشکیل شده است و موج اصلاحی کنونی به احتمال زیاد در حوالی کف موج ii پایان می یابد. لازم به ذکر است در میان مدت در حرکت صعودی چنانچه سطوح مقاومت ۹۵٫۸۷۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی از ۹۳٫۸۱) با قدرت شکسته شود و کندل روزانه بالای این سطح بسته شود باعث استمرار روند صعودی به ترتیب به سطح ۹۷٫۱۴۹ و پس از آن سطوح ۹۸٫۱۷۹ و ۹۹٫۲۱ خواهد شد.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

بانک مرکزی چین با هدف جلوگیری از ایجاد کمبود نقدینگی ۸۳ میلیارد دلار به سیستم مالی این کشور تزریق کرده است و آمریکا نیز در حال بررسی لغو برخی یا تمام تعرفه های اعمال شده علیه کالاهای چینی است و انتشار این اخبار تاثیر مثبتی بر بارارهای مالی داشته است. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به جز سخنرانی جان ویلیامز رئیس بانک فدرال نیویورک آمریکا و شاخص مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا خبر خاصی دیگری اعلام نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا