تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۱۲۶۷ کاهش داشته باشد و این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۷۹ در چارت پایین نشان داده است. براساس آن چیزی که در چارت پایین مشخص است این سطح حمایت ۱۲۷۹ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۱۹۵ قرار داشت که با قدرت شکسته شد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت پایین سطح حمایت بعدی بر روی ۱۲۶۷ دیده می شود که انتظار می رود در اطراف سطح حمایت ۱۲۶۷ این حرکت نزولی متوقف شود که این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۹۵ می باشد. الگوی کوچک گوه یا کنج (Wedge) به عنوان الگوی سقف تایید شده است و همین الگو به هدف نزولی حوالی سطح ۱۲۶۷ اشاره کرده است. لازم به ذکر است قیمت جهانی طلا در چارت روزانه نیز سیگنال فروش صادر کرده است و تارگت نزولی ۱۲۳۸ را نشانه گرفته است.

همانطور که قبلا گفتیم حرکت نزولی فعلی به خاطر نزدیک شدن قیمت به سطح مقاومت قوی ۱۳۰۴ بود  که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج نزولی (C) از سطح ۱۳۶۶ قرار داشت و این سطح دقیقا مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال چندین نشانه از عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۳۰۴ وجود دارد که یکی از آنها از سرگیری موج نزولی (C) به سوی سطح ۱۰۳۲ است و در حرکت کاهشی چنانچه سطح حمایت ۱۲۳۸ با قدرت شکسته شود زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت به سطح ۱۱۶۰ فراهم می آورد.

قیمت جهانی اونس طلا حتی با وجود نگرانی ها در مورد کاهش رشد اقتصاد جهانی عمدتا به خاطر تقویت ارزش دلار آمریکا به نرخهای پایین ۳ هفته گذشته کاهش یافته است و باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش امروز ارزش دلار آمریکا به بالاترین سطوح ۲ هفته گذشته سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد.

در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. در این یکی دو روز گذشته داده های اقتصادی ضعیف از چین نیز به تقویت دلار آمریکا کمک کرده است.

نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه پایان سال گذشته به خاطر کاهش تقاضای داخلی و تعرفه های تجاری آمریکا با کاهش مواجه شد و در مجموع نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی چین در سال گذشته به کمترین حد خود در طی ۲۸ ساله گذشته رسید. باید توجه داشت طلا در کوتاه مدت قربانی تقویت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار خواهد بود و از آنجایی که ارزش یورو به خاطر نگرانی ها در مورد رشد اقتصادی اتحادیه اروپا رو به کاهش است این موضوع منجر به کاهش قیمت جهانی طلا به پایین سطح حمایت ۱۲۷۹ می شود.

اونس طلا نیز با شکستن سطح حمایت ۱۲۷۹ اکنون در مسیر سقوط بیشتر تا نرخهای اطراف سطح حمایت ۱۲۶۷ قرار دارد. از نظر تحلیل بنیادی به دلیل تعطیلی دولت آمریکا اطلاعات زیادی از آمریکا در دسترس نیست اما اگر آمارها و اطلاعات ضعیف تر از حد پیش بینی ها اعلام شوند این مساله منجر به تضعیف نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری می شود که در نهایت به تقویت قیمت طلا می انجامد و از نظر تحلیل تکنیکال نیز لازم است که سطح مقاومت روانی ۱۳۰۰ و بعد از آن سطح ۱۳۰۴ با قدرت شکسته شوند.

قیمت جهانی طلا از اواسط ماه اوت ۲۰۱۸ بیشتر به خاطر آشفتگی بازار سهام آمریکا و تضعیف ارزش دلار آمریکا به میزان ۱۰ درصد افزایش یافت اما به نظر می رسد چندین عامل و محرک افزایشی از اوایل ماه ژانویه ۲۰۱۹ یعنی بیانیه های افراطی بانک فدرال رزرو آمریکا و نشانه ها از کند تر شدن رشد اقتصاد جهانی دیگر مثل سابق تاثیری بر افزایش قیمت جهانی طلا نداشته باشد.

در عوض قیمت جهانی طلا بیشتر به خاطر رشد شاخص جهانی دلار آمریکا و افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا تحت فشارهای نزولی به پایین سطح ۱۲۷۹ قرار گیرد. در تقویم اقتصادی امروز ایالات متحده آمریکا به جز شاخص فروش خانه های موجود آمریکا در ماه دسامبر (پیش بینی بازار ۵٫۲۵ میلیون واحد، رقم قبلی ۵٫۳۲ میلیون واحد) شاخص اقتصادی خاص دیگری اعلام نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا