تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۵۲٫۳۳ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و اندیکاتور RSI در چارت تایم فریم یک ساعته نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال پایین ترین سطح در چارت یک ساعته روز ۱۸ ژانویه به ثبت رسید و بررسی امواج الیوت نیز نشان می دهد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج (۵) در حرکت است که آخرین موج از موج بزرگ تر C از سطح ۴۴٫۳۵ می باشد. به طور کلی تشخیص دقیق سقف موج پنجم دشوار است با این حال واگرایی بوجود آمده در اندیکاتور RSI در چارت یک ساعته بیانگر آن است که این موج رو به اتمام است.

به احتمال زیاد در اطراف همان سطح ۵۴٫۵۵ (بالاترین سطح ۴ دسامبر ۲۰۱۸) به پایان رسیده است و در چارت روزانه نیز بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ تارگت قیمت را بر روی ۵۵٫۵۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) نشان می دهد که بسیار نزدیک به سطح ۵۴٫۵۵ است و محتمل ترین سناریو موجود آن است که قیمت نفت خام سبک آمریکا در حوالی منطقه مقاومت ۵۴٫۵۵ و ۵۵٫۵۵ به سقف قیمت خود رسیده باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل بنیادی نگرانی ها در مورد جنگ تجاری موجب کاهش پیش بینی ها از رشد اقتصاد جهانی شده و از این جهت احتمال کاهش تقاضا برای نفت خام سبک آمریکا نیز وجود دارد. دیروز صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد و نتایج یک تحقیق نیز نشان داد که میزان بدبینی نسبت به وضعیت اقتصادی بیشتر شده است.

دیگر عاملی که بر چشم انداز اقتصاد جهانی سایه افکنده کاهش رشد اقتصادی چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان است که رشد اقتصادی آن در سال گذشته به پایین ترین سطح در طی ۲۸ ساله گذشته رسید و همین عامل کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا در بازار شده است. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به نرخهای پایین اصلاح کند و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و اندیکاتور یک ساعته RSI نشان داده است.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود قیمت آن در موج افزایشی C از سطح ۵۲٫۵۱ قرار گرفته است و این شامل پنج موج کوچک می باشد. موج پنجم یعنی موج ۵ در حال پیشروی است و براساس آن چیزی که در چارت مشاهده می شود موج پنجم می تواند با امواج سه جزء تکمیل شود و همیشه ساختار پنج موجی ندارد.

از منظر تحلیل تکنیکال واگرایی کاهشی در چارت نشاندهنده خسته شدن موج ۵ و احتمالا وارونه یا معکوس شدن روند است. از این رو این احتمال قویا وجود دارد که این موج در حوالی سطح ۶۳٫۷۳ (بالاترین سطح ۷ دسامبر ۲۰۱۸) به پیک و سقف برسد.

با این حال لازم به ذکر است که سیگنال متقاعد کننده از برگشت یا وارونه شدن روند هنوز وجود ندارد. الگوی دوجی (Doji) که روز گذشته در چارت روزانه شکل گرفت سیگنال زودهنگامی از تشکیل سقف قیمت است و برای تایید وارونه شدن روند قیمت لازم است که نمودار شمعی مشکی رنگ امروز نیز شکل گیرد.

مفهوم دوجی اشاره به نمودارهای شمعی دارد که قیمت شروع و پایان آن‌ها یکسان است. دوجی‌ها دارای بدنه نازک که معمولاً به‌صورت یک خط نازک و باریک نشان داده می‌شوند. تردید بین خریداران و فروشندگان مهم‌ترین نتیجه‌ای است که از دوجی‌ها استنباط می‌شود و در صورت مشاهده میتوان بدین صورت تفسیر کرد.

۱) قدرت بین خریداران و فروشندگان برابرست و بازار دارای تعادل است و دودلی معامله گران را فراگرفته است. ۲) ظاهر شدن این شکل در انتهای یک روند افزایشی یا کاهشی به معنی پایان آن روند میتواند باشد.  بخصوص اگر این شکل در مناطق هیجان معامله باشد یعنی اگر در منطقه هیجان خرید (RSI>70) مشاهده شود به این معنی ست که خریداران از تصمیم خود جهت خرید در این نقطه دست کشیده اند و در صورتیکه در منطقه هیجان فروش (RSI<30) مشاهده شود به این معنی است که فروشندگان دیگر تمایلی برای فروش بیشتر ندارند و این تصمیمات می تواند سرآغاز تغییر روند شود.

در چارت روزانه بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) نشان می دهد که به احتمال زیاد حرکت افزایشی فعلی در اطراف این سطح مقاومت به پایان خواهد رسید که این سطح بسیار نزدیک به سطح مقاومت ۶۳٫۷۳ می باشد و از منطقه ۶۳٫۷۳ و ۶۳٫۹۶ دلار در هر بشکه احتمال از سرگیری روند کاهشی قیمت نفت برنت دریای شمال وجود دارد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن