تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH9) پیش بینی می شود قیمت آن دومرتبه سطح حمایت ۵۱٫۹۱ دلار در هر بشکه را تاچ کند و چنانچه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به صدور سیگنال فروش و فرود بیشتر قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۵۰٫۴۶ خواهد شد.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۵۴٫۲۴ قرار دارند و این روند به پنج موج تقسیم شده است و این ساختار در کنار کاهش عمیق دیروز نشاندهنده تکمیل شدن روند است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا مشخص است خط روند افزایشی رسم شده به هدف های نزولی پایین سطح ۵۱٫۹۱ اشاره کرده است و از نظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی فعلی که در برخورد به این سطح حمایت اتفاق افتاده کمی قوی تر از حد انتظارات بوده است.

به نظر می رسد که این حرکت اصلاحی در قالب موج کوچک b شکل گرفته است که در واقع دومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۴٫۲۴ محسوب می شود و از این رو می بایست بعد از تکمیل شدن این موج کوچک در نرخهای پایین سطح مقاومت ۵۳٫۵۵ ، منتظر از سرگیری کاهش قیمت در موج نزولی بعدی یعنی موج c بود.

لازم به ذکر است هر چند در چارت روزانه بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ به تارگت ۵۵٫۵ اشاره دارد که ممکن است حرکت اصلاحی از سطح ۴۲٫۳۶ تا این سطح گسترش داشته باشد اما با توجه به کاهش شدید دیروز ، افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سطح مقاومت ۵۵٫۵۵ کمی دور از انتظار است.

مگر آنکه قیمت آن با همان سرعتی که دیروز کاهش یافته بود افزایش داشته باشد و با قدرت خود را بالای سطح مقاومت ۵۴٫۲۲ تثبیت کند و تنها در چنین شرایطی می بایست در سناریوی نزولی امروز قیمت به ۵۱٫۹۱ تجدید نظر کرد. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۶۰٫۶۴ را تاچ کند و چنانچه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به فرود بیشتر قیمت آن تا سطح حمایت بعدی ۵۹٫۰۹ خواهد شد.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۵۲٫۵۱ به ۶۳٫۱۵ تشکیل شده اند. در چارت پایین کاهش شدید دیروز قیمت نشانه ای از وارونه یا معکوس شدن روند صعودی است و از آنجایی که خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۴۹٫۹۳ شکسته شده است می توان نسبت به وارونه شدن این روند اطمینان حاصل کرد.

حرکت اصلاحی که در واکنش به سطح حمایت ۶۰٫۶۴ اتفاق افتاده صرفا یک موج پول بک کوتاه به سوی خط روند است که انتظار می رود این حرکت در نرخهای پایین سطح مقاومت ۶۲٫۴۱ پایان یابد. الگوی دوجی (Doji) که روز دوشنبه در چارت روزانه شکل گرفت سیگنال زودهنگامی از تشکیل سقف قیمت است.

همانطور که دیروز گفتیم مفهوم دوجی اشاره به نمودارهای شمعی دارد که قیمت شروع و پایان آن‌ها یکسان است. دوجی‌ها دارای بدنه نازک که معمولاً به‌صورت یک خط نازک و باریک نشان داده می‌شوند. تردید بین خریداران و فروشندگان مهم‌ترین نتیجه‌ای است که از دوجی‌ها استنباط می‌شود و در صورت مشاهده میتوان بدین صورت تفسیر کرد.

۱) قدرت بین خریداران و فروشندگان برابرست و بازار دارای تعادل است و دودلی معامله گران را فراگرفته است. ۲) ظاهر شدن این شکل در انتهای یک روند افزایشی یا کاهشی به معنی پایان آن روند میتواند باشد.

بخصوص اگر این شکل در مناطق هیجان معامله باشد یعنی اگر در منطقه هیجان خرید (RSI>70) مشاهده شود به این معنی ست که خریداران از تصمیم خود جهت خرید در این نقطه دست کشیده اند و در صورتیکه در منطقه هیجان فروش (RSI<30) مشاهده شود به این معنی است که فروشندگان دیگر تمایلی برای فروش بیشتر ندارند و این تصمیمات می تواند سرآغاز تغییر روند شود.

در چارت روزانه نفت برنت دریای شمال بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) نشان می دهد که به احتمال زیاد حرکت افزایشی اخیر در اطراف این سطح مقاومت به پایان رسیده است و این سطح بسیار نزدیک به سطح مقاومت ۶۳٫۷۳ می باشد.

همانطور که دیروز نیز گفته شد از منطقه ۶۳٫۷۳ و ۶۳٫۹۶ در میان مدت شاهد از سرگیری روند کاهشی قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۵۶٫۹۲ دلار در هر بشکه خواهیم بود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن