تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را در بالای سطح حمایت ۱۲۷۸ در نوسان باشد یا قبل از اینکه کاهش داشته باشد مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۸۸ اصلاح کند و بعد از آن دوباره با کاهش قیمت مواجه شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۹۸ قرار دارند. از آنجایی که هنوز فروشندگان نتوانسته قیمت را پایین سطح حمایت ۱۲۷۸ تثبیت کنند این احتمال می رود که یا حرکت صعودی از سطح ۱۱۵۹ وارونه نشده است یا اینکه حرکت اصلاحی در برخورد به این سطح حمایت هنوز تکمیل نشده است.

در هر صورت برای امروز چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۲۸۸ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب صدور سیگنال خرید و استمرار روند صعودی به سطح ۱۲۹۸ می شود و این در حالی است که چنانچه سطح حمایت ۱۲۷۸ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۲۶۵ می شود.

بنابراین برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت جهانی طلا در نوسانات خنثی بین سطوح حمایت ۱۲۷۸ و مقاومت ۱۲۸۸ قرار داشته باشد.

قیمت جهانی طلا به خاطر نگرانی ها از روند کاهشی اقتصاد جهانی و طولانی تر شدن تعطیلی دولت آمریکا همچنان خود را بالای سطح حمایت ۱۲۷۸ تثبیت کرده است اما از سوی دیگر مقاومت قوی و تقویت ارزش دلار آمریکا مانع از شکست سطح مقاومت ۱۲۸۸ شده است. سکوت قابل تاملی بازار جهانی طلا را فرا گرفته است و قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد.

سکوت این چند روز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند را تقویت می کند. ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا نیز دیروز اظهار داشت رشد اقتصادی منطقه اتحادیه اروپا احتمالا به خاطر عواملی چون کاهش رشد اقتصادی چین و برکسیت ضعیف تر از حد انتظارات پیشین خواهد بود.

در واکنش به سخنان ملایم رئیس بانک مرکزی اروپا ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین نرخهای شش هفته گذشته سقوط کرد و شاخص جهانی دلار آمریکا بیشترین رشد روزانه خود را (%۰٫۵) از اوایل ماه ژانویه ۲۰۱۹ به این سو بدست آورد.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گران تر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. جمهوری ‌خواهان آمریکا که اکثریت را در مجلس سنای آمریکا دارند نتوانستند لایحه پیشنهادی دونالد ترامپ برای بازگشایی دولت را به تصویب برسانند. همزمان طرح دموکرات‌ها برای بازگشایی موقت دولت نیز به جایی نرسید.

لایحه مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور ایالات متحده آمریکا در مورد پایان تعطیلی دولت که خواستار ۵٫۷ میلیارد دلار پول برای دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک می‌شد، نتوانست به رای لازم برای تصویب در سنا دست یابد. این طرح پیشنهادی نتوانست ۶۰ رأی لازم را به دست بیاورد و با ۵۰ رأی موافق در برابر ۴۷ رأی مخالف شکست خورد. تصویب این لایحه به کسب حداقل ۶۰ رای موافق اعضای سنا نیاز داشت.

این یکی از دو طرح پیشنهادی بود که پنجشنبه شب در مجلس سنای آمریکا به رأی گذاشته شد و طرح دوم که مورد حمایت دموکرات‌ها بود خواستار بازگشایی دولت آمریکا بدون تأمین بودجه مربوط به ساخت دیوار مرزی بود که این طرح هم در مجلس سنا رأی لازم را نیاورد.

در واکنش به این خبر قیمت جهانی طلا همچنان بین سطح حمایت ۱۲۷۸ و مقاومت ۱۲۸۸ در نوسان است. حرکت قیمت اونس طلا در روندی خنثی ادامه دارد تا زمانیکه حرکت در مسیری مشخص بعد از شکسته شدن یکی از سطوح فوق ادامه یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا