تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH9) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۵۴٫۲۴ و ۵۵٫۰۰ دلار در هر بشکه افزایش داشته باشد و به نظر می رسد روند صعودی آغاز شده خود از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) را از سرگرفته است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود بعد از برخورد قیمت به سطح حمایت ۵۱٫۹۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) قیمت آن سریعا حرکت نزولی اخیر از سطح ۵۴٫۲۴ را جبران کرده است و خط روند بالایی رسم شده اشاره به تارگت افزایشی ۵۵ دارد.

در چارت روزانه آخرین قسمت از حرکت صعودی قیمت از سطح ۴۲٫۳۶ در قالب یک الگوی گوه یا کنج (Wedge) شکل گرفته است و خط روند بالایی هدف افزایشی ۵۵٫۵۵ را نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ تشکیل شده است. لازم به ذکر است در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۲٫۸۰ با قدرت شکسته شود منجر به فرود دوباره قیمت به سطوح ۵۱٫۹۱ و ۵۰٫۴۶ خواهد شد.

از این رو برای امروز تا زمانیکه قیمت آن بالای سطح حمایت ۵۲٫۸۰ در نوسان است فرصتهای مناسبی را برای ورود مجدد خریداران با تارگت های ۵۴٫۲۴ و ۵۵٫۰۰ فراهم خواهد کرد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید. از منظر تحلیل بنیادی اعتراضات مخالفان دولت در ونزوئلا موجب نگرانی در مورد احتمال اختلال در صادرات نفت این کشور شده است که همین مساله به تقویت قیمت نفت کمک کرده است.

از سوی دیگر در حالی که وضعیت سیاسی و‌ اقتصادی در کاراکاس آشفته است، آمریکا  از احتمال تحریم صادرات نفت ونزوئلا سخن گفته است و قیمت نفت خام سبک آمریکا در تلاش برای افزایش با تارگت های مشخص شده است و امکان شروع روند افزایشی چندان بعید نیست که در چارت زیر نشان داده شده است. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9) پیش بینی می شود قیمت آن بین سطوح خنثی و رنج ۶۰٫۶۴ و ۶۱٫۶۰ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت دیده می شود این سطوح خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۵۲٫۵۱ به ۶۳٫۱۵ قرار گرفته اند.

هر چند ساختار امواج این روند صعودی ، عمق کاهش قیمت از سطح ۶۳٫۱۵ و شکسته شدن خط روند افزایشی سیگنال های متقاعد کننده ای در جهت کاهش قیمت هستند اما چون هنوز موفق به شکست و نثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت ۶۰٫۶۴ نشده است باید احتیاط کرد.

برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۰٫۶۴ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود تاییدی در جهت وارونه شدن روند صعودی و تارگت نزولی ۵۹٫۰۹ خواهد بود و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۶۱٫۶۰ با قدرت شکسته شود سگینالی در جهت افزایش قیمت به سطوح ۶۲٫۴۱ و ۶۳٫۱۵ صادر خواهد کرد که برای امروز سناریوی افزایشی بسیار محتمل است.

لازم به ذکر است در چارت تایم فریم یک ساعته اگر به همین صورت قیمت نفت برنت دریای شمال خود را بالای سطح حمایت ۶۰٫۶۴ تثبیت کند این احتمال قویا وجود دارد که در چارت روزانه تا سطح ۶۳٫۹۶ افزایش داشته باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ دلار در هر بشکه دیده می شود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت بعدی مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن