تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۰۴ به سطح مقاومت بعدی ۱۳۱۱ افزایش یابد و این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۹۸ در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۲۹۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۱۹۵ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی یعنی سطوح ۱۳۱۱ و ۱۳۳۰ حرکت خواهد کرد.

در چارت تایم فریم روزانه قیمت جهانی طلا با سطح مقاومت ۱۳۰۴ مواجه است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج نزولی (C) از سطح ۱۳۶۶ قرار گرفته است. در حرکت صعودی چنانچه کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۳۰۴ بسته شود در میان مدت و بلند مدت زمینه را برای صعود بیشتر به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۶۶ فراهم می آورد. لازم به ذکر است در صورت عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۳۰۴ می بایست با احتیاط عمل کرد زیرا باعث از سرگیری موج نزولی (C) خواهد شد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

از دیدگاه تحلیل بینادی پس از آنکه ارزش دلار آمریکا پیش از نشست هفته جاری بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) ضعیف‌ تر شد، قیمت جهانی طلا به بالای سطح روانی ۱۳۰۰ یعنی بالاترین سطح ۷ ماهه گذشته صعود کرد و انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا بتواند نرخ بهره را در نشست روز چهارشنبه بدون تغییر (%۲٫۵) نگه دارد.

در واقع می توان گفت عامل اصلی بالا رفتن قیمت جهانی طلا به دلیل امیدواری ها نسبت به بدون تغییر ماندن نرخ بهره در آمریکا در نشست این هفته بانک فدرال رزرو و کاهش ارزش دلار آمریکا بوده است و در این بین انتظار می ‌رود بانک فدرال رزرو آمریکا روند افزایش نرخ بهره را در هفته جاری نیز متوقف کند.

از این رو با تمرکز بیشتر سرمایه‌گذاران بر نشست هفته جاری بانک فدرال رزرو ، ارزش دلار آمریکا از بالاترین نرخهای سه هفته ای اخیر خود پایین آمد و همین امر باعث شد اونس طلا که با دلار آمریکا معامله می‌شود، برای دارندگان ارز های دیگر ارزان تر شود. نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا قرار است طی روزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه برگزار شود.

انتظار می رود آقای جرومی پاول، رئیس بانک فدرال رزرو در این نشست همراستا با موضع هفته گذشته بانک مرکزی اروپا که ریسک های کاهشی اروپا را برای اقتصاد این حوزه پیش بینی کرد تایید کند که با توجه به تضعیف اقتصاد جهانی، ریسک های اقتصاد ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است که این لحن و موضع گیری باعث تقویت بیشتر قیمت جهانی طلا خواهد شد.

لازم به ذکر است آخر هفته گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا (پیش بینی بازار ۱۶۵۰۰۰ رقم قبلی ۳۱۲۰۰۰) برای ماه ژانویه اعلام خواهد شد و همانطور که می دانیم مطابق همیشه اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار اونس طلا به شمار می رود. امروز در تقویم اقتصادی ایالات متحده آمریکا شاخص اقتصادی خاصی اعلام نمی شود و قیمت جهانی اونس طلا تا قبل از اخبار مهم این هفته متاثر از اخبار آخر هفته گذشته حرکت خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا