تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH9) هدف های افزایشی ۵۴٫۲۴ و ۵۵٫۰۰ دلار در هر بشکه نقض شده است و تنها در صورت افزایش قیمت به بالای سطح ۵۳٫۹۴ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹) می بایست منتظر صدور سیگنال خرید با هدف های اشاره شده شد در غیر این صورت باید احتیاط کرد. سیگنال قیمت اندکی مبهم و نامشخص است زیرا قیمت دو مرتبه در شکست سطح حمایت ۵۱٫۹۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۵۴٫۲۴ ناموفق بوده است.

از نظر تحلیل تکنیکال هر چند قیمت بخشی از روند نزولی خود از سطح ۵۴٫۲۴ را احیا کرده است اما تا زمانیکه قیمت بالای سطح ۵۴٫۲۴ تثبیت نشود استمرار روند صعودی از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) تایید نخواهد شد. از این رو برای امروز چنانچه سطح مقاومت ۵۳٫۹۴ با قدرت شکسته شود اولین نشانه های زودهنگام از احیای روند صعودی ظاهر خواهد شد و این در حالی است که در حرکت نزولی کاهش قیمت به زیر سطح ۵۲٫۸۰ و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن منجر به کاهش بیشتر قیمت آن به سوی سطح ۵۱٫۹۱ خواهد شد.

در چارت روزانه روند صعودی از سطح ۴۲٫۳۶ به نظر می رسد که در حال توسعه آخرین بخش است که بیشتر شبیه به یک الگوی گوه یا کنج (Wedge) است. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت بیانگر آن است که این الگو به احتمال زیاد در نرخهای پایین سطح ۵۵٫۵۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) خاتمه می یابد. در حرکت نزولی کاهش ناگهانی قیمت به زیر خط روند رسم شده در چارت روزانه یعنی به پایین سطح حمایت ۵۲٫۶۰ نشانه ی در جهت تکمیل شدن الگوی گوه یا کنج خواهد شد.

از نظر تحلیل بنیادی پس از آنکه شرکت‌های آمریکایی برای نخستین بار در سال جاری میلادی تعداد سکوهای حفاری نفتی خود را افزایش دادند و این سیگنال را به بازار داند که تولیدات نفت خود را باز هم افزایش خواهند داد، قیمت نفت خام سبک آمریکا امروز با کاهش مواجه شده است.

باید توجه داشت تولیدات بالای نفت آمریکا که در اواخر سال گذشته میلادی به ۱۱٫۹ میلیون بشکه در روز رسید هنوز بر بازارها سایه افکنده است و هفته گذشته نیز شرکت‌های انرژی آمریکایی بیکر هیوز برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ تعداد سکوهای حفاری خود را ۱۰ مورد افزایش داد و تعداد کل سکوها را به ۸۶۲ سکو رساند. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRH9) تحلیل قبلی هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن بین سطوح خنثی و رنج ۶۰٫۶۴ و ۶۱٫۶۰ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد.

همانطور که در چارت دیده می شود این سطوح خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۵۲٫۵۱ به ۶۳٫۱۵ قرار گرفته اند و هر چند ساختار امواج این روند صعودی ، عمق کاهش قیمت از سطح ۶۳٫۱۵ و شکسته شدن خط روند افزایشی سیگنال های متقاعد کننده ای در جهت کاهش قیمت هستند اما چون هنوز موفق به شکست و نثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت ۶۰٫۶۴ نشده است باید احتیاط کرد.

برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۰٫۶۴ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود تاییدی در جهت وارونه شدن روند صعودی و تارگت نزولی ۵۹٫۰۹ خواهد بود و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۶۱٫۶۰ با قدرت شکسته شود سگینالی در جهت افزایش قیمت به سطوح ۶۲٫۴۱ و ۶۳٫۱۵ صادر خواهد کرد.

لازم به ذکر است در چارت تایم فریم یک ساعته اگر به همین صورت قیمت نفت برنت دریای شمال خود را بالای سطح حمایت ۶۰٫۶۴ تثبیت کند این احتمال قویا وجود دارد که در چارت روزانه در موج a تا سطح ۶۳٫۹۶ افزایش داشته باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ دلار در هر بشکه وجود دارد و بعد از آن پیش بینی می شود در موج نزولی b قرار گیرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن