تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت ۱۳۰۴ مجدد به سطح مقاومت بعدی ۱۳۱۱ افزایش یابد و این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۹۸ و ۱۳۰۴ در چارت های پایین به وضوح پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود سطح مقاومت ۱۲۹۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۱۹۵ و سطح ۱۳۰۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷ درصدی از موج نزولی (C) از سطح ۱۳۶۶ قرار داشتند که هر دو این سطوح مقاومت با قدرت شکسته شدند.

براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خطوط فیبوناچی بعدی یعنی سطوح ۱۳۱۱ و ۱۳۲۰ حرکت خواهد کرد. برای امروز در حرکت صعودی با توجه به تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت ۱۳۰۴ در میان مدت و بلند مدت زمینه را برای صعود بیشتر به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۶۶ نیز فراهم کرده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف‌های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و همانطور که قبلا گفته شد قیمت جهانی اونس طلا بدنبال تشدید تنش های تجاری آمریکا و چین به بالاترین سطح ۷ ماهه گذشته افزایش یافته است و آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز همچنان رو به افزایش است و به بالاترین حد از ماه ژوئن ۲۰۱۸ به این سو افزایش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطه بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

در واقع همانطور که دیروز گفتیم عدم اطمینان سرمایه گذاران در مورد مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و ابهامات پیرامون روند مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) باعث تقویت قیمت جهانی طلا به سوی سطح مقاومت ۱۳۱۱ شده است.

در حقیقت پس از آنکه آمریکا سیزده اتهام را علیه شرکت هوآوی و مدیر مالی این شرکت که هم اکنون در کانادا زندانی است مطرح کرد ، تنش میان آمریکا و چین تشدید شده است و در نتیجه، ین ژاپن و فرانک سوئیس و طلا به دلیل ایفای نقش سنتی  دارایی های مطمئن تقویت شده اند. وزارت دادگستری آمریکا سیزده ردیف اتهام علیه خانم منگ وانژو مدیر مالی هوآوی و خود شرکت مطرح کرد.

از دیدگاه تحلیل بنیادی پس از آنکه ارزش دلار آمریکا پیش از بیانیه امشب بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) ضعیف‌ تر شد، قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح ۷ ماهه گذشته صعود کرده است و انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا بتواند نرخ بهره را در نشست امشب بدون تغییر (%۲٫۵) نگه دارد.

در واقع می توان گفت عامل اصلی بالا رفتن قیمت جهانی طلا به دلیل امیدواری ها نسبت به بدون تغییر ماندن نرخ بهره در آمریکا در جلسه امشب بانک فدرال رزرو و کاهش ارزش دلار آمریکا و تحولات اخیر مربوط به تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین و پرونده مربوط به مدیر مالی شرکت هوآوی بوده است و در این بین انتظار می ‌رود بانک فدرال رزرو آمریکا به خاطر نگرانی ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی، تعطیلی دولت فدرال و کاهش ضریب اطمینان مصرف کنندگان و کسب و کار این کشور روند افزایش نرخ بهره را در جلسه امشب نیز متوقف کند.

از این رو با تمرکز بیشتر سرمایه‌گذاران بر جلسه امشب بانک فدرال رزرو ، ارزش دلار آمریکا از بالاترین نرخهای سه هفته ای اخیر خود پایین آمده است و همین امر باعث شده اونس طلا که با دلار آمریکا معامله می‌شود، برای دارندگان ارز های دیگر ارزان تر شود.

بیانیه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا قرار است امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر شود و انتظار می رود بانک فدرال رزرو در این نشست همراستا با موضع هفته گذشته بانک مرکزی اروپا که ریسک های کاهشی اروپا را برای اقتصاد این حوزه پیش بینی کرد تایید کند که با توجه به تضعیف اقتصاد جهانی، ریسک های اقتصاد ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است که این لحن و موضع گیری باعث تقویت بیشتر قیمت جهانی طلا خواهد شد.

لازم به ذکر است روز جمعه گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا (پیش بینی بازار ۱۶۵۰۰۰ رقم قبلی ۳۱۲۰۰۰) برای ماه ژانویه ۲۰۱۹ اعلام خواهد شد و همانطور که می دانیم مطابق همیشه اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می‌شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار اونس طلا به شمار می رود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا