تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن با شکست سطح مقاومت ۱۳۲۰ به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۳۰ افزایش یابد و این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از یک موج افزایشی C از سطح ۱۱۹۵ تشکیل شده اند و خط روند افزایشی رسم شده به تارگت های بالاتر اشاره کرده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

با این حال از آنجایی حرکت افزایشی قیمت جهانی طلا از سطح ۱۲۷۶ (پایین ترین سطح ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹) در یک خط طولی صورت گرفته است تارگت های افزایشی بالاتر زمانی تایید خواهد شد که قیمت جهانی طلا از سطح مقاومت ۱۳۳۰ عبور کند و با توجه به اینکه هنوز هیچ حرکت اصلاحی و نزولی از حرکت افزایشی از سطح ۱۲۷۶ اتفاق نیافتاده است این احتمال وجود دارد که این حرکت اصلاحی در حوالی سطح مقاومت ۱۳۳۰ رخ دهد.

از نظر تحلیل تکنیکال در چارت بلند مدت ، قیمت جهانی طلا در موج پنجم از چرخه پنج موجی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) شکل گرفته است و این چرخه در درون یک الگوی گوه یا کنج (wedge) ظاهر شده است که خط روند بالایی از این الگو تارگت افزایشی در حدود سطح ۱۳۶۰ را نشانه گرفته است. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

شب گذشته کمیته بازار آزاد بانک فدرال رزرو آمریکا طبق انتظارات میزان نرخ بهره فدرال را بدون تغییر در همان نرخ %۲٫۵ ثابت نگه داشت و این رای گیری به اتفاق آرا بود. در بیانیه دیشب خود با لحن محتاطانه ای اعلام کرد در روند آینده نرخ بهره در سال جاری صبور خواهد بود و آمادگی خود را در جهت تنظیم جزئیات تکمیل نرمال سازی ترازنامه به سبب تحولات اقتصادی و مالی اعلام داشت و  در ادامه ی بیانیه خود اعلام کرد به سرمایه گذاری مجدد ۵۰ میلیارد دلار در اوراق قرضه باقیمانده در هر ماه ادامه خواهد داد.

طبق بیانیه منتشره فعالیت اقتصادی آمریکا با سرعت کم شتابی نسبت به بیانیه قبل در حال حرکت است و معیارهای مبتنی بر تورم پایین آمده است. با توجه به شرایط تحول اقتصادی و مالی جهانی و کاهش فشارهای تورم، دلیلی برای افزایش نرخ بهره نیست و باید در این خصوص در سال جاری صبور بود. نکته مهم آنکه عبارت قبلی که گفته بود ریسک های اقتصادی تقریبا متعادل گشته است در بیانیه امشب بدان هیچ اشاره ی نشد و همچنین عبارت افزایش تدریجی نرخ بهره را در بیانیه امشب حذف کرد و در عوض بیان کرد آماده تنظیم عادی سازی ترازنامه بانک فدرال است.

پیش از این انتظار آن می رفت که تحولات مربوط به برکسیت ، جنگ تجاری بین آمریکا و چین و البته کاهش قیمت نفت و افت تورم ناشی از آن و همچنین تعطیلی سی و پنج روزه دولت آمریکا از دلایلی باشد که باعث تغییر سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا شود که در لابه لای سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک فدرال در کنفرانس خبری بدان نیز اشاراتی شد. از این رو از شب گذشته در پی بیانیه محتاطانه و ملایم بانک فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره ، ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار به شدّت سقوط کرده است و قیمت جهانی طلا به بالاترین نرخهای ۸ ماهه گذشته صعود کرده است و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد.

لازم به ذکر است فردا گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا (پیش بینی بازار ۱۶۵۰۰۰ رقم قبلی ۳۱۲۰۰۰) برای ماه ژانویه اعلام خواهد شد و همانطور که می دانیم مطابق همیشه اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار اونس طلا به شمار می رود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا