تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH9) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۵۵٫۴۰ دلار در هر بشکه افزایش داشته باشد و این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود روند صعودی از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) ادامه یافته و از پنج موج تشکیل شده است. موج فعلی (۵) در حال پیشروی به سوی سطح مقاومت ۵۵٫۴۰ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی کوتاه از سطح ۴۴٫۳۵ قرار گرفته است. لازم به ذکر است کانال تکرار شونده و خط روند افزایشی نیز  تارگت ۵۵٫۴۰ را نشانه گرفته است.

با این حال باید توجه داشت براساس سیگنال فعلی و مطالعات رفتار قیمت نفت خام سبک آمریکا در چارت روزانه شانس صعود قیمت به سطح مقاومت ۵۶٫۵۰ ضعیف است زیرا بررسی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ سطح مقاومت را بر روی ۵۵٫۵۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) نشان می دهد که پیش بینی می شود روند صعودی فعلی در حوالی این سطح مقاومت به پیک و سقف خود دست یابد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

گفتنی است این سطح مقاومت ۵۵٫۵۵ در نزدیکی مقاومت ۵۵٫۴۰ قرار دارد که برای امروز می تواند این سطوح را تبدیل به مقاومت مهم نفت خام سبک آمریکا کند. در حرکت نزولی نیز چنانچه امروز سطح حمایت ۵۳٫۶۳ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطح حمایت بعدی ۵۲٫۵۳ خواهد شد. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ9) پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت صعودی خود تا سطح ۶۳٫۲۳ ادامه دهد و چنین به نظر می رسد حرکت افزایشی از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) از سرگرفته شده است.

بروز نشانه هایی از کاهش صادرات نفت به آمریکا به دلیل تلاش های اوپک جهت محدود کردن عرضه از دلایل افزایش قیمت است. این افزایش قیمت نفت پس از آن صورت می گیرد که دیروز اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد، میزان صادرات نفت عربستان به آمریکا کاهش یافته است.

همانطور که در چارت دیده می شود افزایش های متوالی قیمت در این دو روز گذشته تاییدی در جهت احیای روند صعودی است و با توجه به از سرگیری آن این روند به عنوان یک چرخه پنج موجی در نظر گرفته می شود و براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود موج پنجم یعنی موج (۵) در حال پیشروی قیمت به سوی سطح ۶۳٫۲۳ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی از موج (۱) قرار گرفته است.

با این حال باید توجه داشت که شتاب افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال بعد از صعود آن به بالای سطح ۵۴٫۲۴ (بالاترین سطح ۲۶ ژانویه ۲۰۱۹) کمتر شده است و این واگرایی بین قیمت ها نشاندهنده آن است که موج پنجم از نفت برنت دریای شمال یک موج شکست خورده است و می توان چنین نتیجه گرفت که موج (۵) به احتمال زیاد در حوالی سطح مقاومت ۶۳٫۲۳ به پیک و سقف خود دست یابد.

از نظر تحلیل بنیادی گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا نشان داده که واردات نفت این کشور از عربستان نسبت به ۴۴۲ هزار بشکه در روز هفته گذشته بیش از ۵۰ درصد افت کرده است. عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده عضو اوپک در کنار برخی تولید کنندگان غیراوپکی از جمله روسیه اعلام کرده اند که با هدف کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا و رشد قیمت ها سطح تولیدات نفت خود را کاهش می دهند. با این حال باید توجه داشت علیرغم این تلاش ها، عرضه نفت از سوی آمریکا در بازار همچنان بالاست.

تولید نفت آمریکا سال گذشته با بیش از ۲ میلیون بشکه افزایش به رکورد بی سابقه  ۱۱٫۹ میلیون بشکه در روز رسید و دیروز آمارها نشان داد که ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته منتهی به ۲۵ ژانویه با ۹۱۹ هزار بشکه افزایش به ۴۴۵٫۹۴ میلیون بشکه رسیده است که این رقم ۶٫۶ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.

در چارت روزانه نیز بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ هدف نهایی از این رالی افزایشی قیمت را در حدود سطح ۶۳٫۹۶ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی دیده می شود.

لازم به ذکر است برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۱٫۱۸ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته زیر آن بسته شود منجر به فرود بیشتر قیمت نفت برنت دریای شمال به ترتیب به سطوح ۶۰٫۵۵ و ۵۹٫۹۲ دلار در هر بشکه خواهد شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن