تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود اگر امروز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) بالاتر از حد انتظارات بازار اعلام شود مقداری به سطح حمایت ۱۳۱۱ اصلاح کند که این حرکت را ناتوانی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۳۲۰ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۲۰ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۱۹۵ تشکیل شده است و واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) نیز خستگی خریداران در این موج را نشان می دهد.

در حقیقت رالی افزایشی آن از سطح ۱۲۷۶ (پایین ترین سطح ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹) بیش از حد طول آن بلند بوده که بعید است بتواند حفظ شود. از این رو قبل از افزایش قیمت به سطح ۱۳۳۰ لازم است که قیمت آن برای تجمیع انرژی و استراحت هم که شده مقداری به نزدیکی سطح حمایت ۱۳۱۱ اصلاح کند. در حرکت کاهشی چنانچه سطح حمایت ۱۳۱۱ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح ۱۲۹۸ می شود و این در حالی است که در حرکت صعودی افزایش قیمت به بالای سطح ۱۳۲۰ زمینه را برای صعود دوباره قیمت به سطح ۱۳۳۰ فراهم می آورد.

در بررسی چارت بلند مدت همانطور که مشاهده می شود قیمت جهانی طلا در موج e یعنی پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) قرار گرفته است و در این موج قادر است خود را تا سطح ۱۳۶۰ برساند که این سطح مماس با خط روند بالای رسم شده از الگوی گوه یا کنج (wedge) است. با این حال بعد از افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۳۱۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی) اونس طلا ناپایدار به نظر می رسد و این احتمال وجود دارد که نفوذ اخیر قیمت به بالای سطح ۱۳۱۶ یک شکست غلط باشد.

باید توجه داشت که سطوح حمایت و مقاومت پس از شکست به یکدیگر تبدیل می شوند به عبارتی گاها مشاهده می شود که قیمت اونس طلا پس از عبور اندک از سطح حمایت یا مقاومت مجددا به پشت این سطح بر می گردد. (فقط چند کندل معدود و نه بیشتر) در این حالت می گوییم پشیمانی معامله گران (نوسان یا شکست غلط) یا در اصطلاح لاتین False Breakout  اتفاق افتاده است و باید قیمت جهانی طلا بعد از یک حرکت اصلاحی دوباره این سطح را تاچ کند. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

امروز گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا برای ماه ژانویه در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و همانطور که می دانیم مطابق همیشه اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار اونس طلا به شمار می رود و این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند. برای این ماه برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا بازار انتظار عددی در حدود ۱۶۵۰۰۰ را دارد که بالاتر از رقم قبلی ۳۱۲۰۰۰ می باشد.

برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۳٫۹ اعلام شود و برای آمار میانگین سطح دستمزدها انتظار می رود برای ماه ژانویه از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۳ و نسبت به مدت مشابه سال قبل همانند رقم قبلی %۳٫۲ اعلام شود.

اگر امروز آمار اشتغال آمریکا و میانگین سطح دستمزدها بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شود و بازار کار ایالات متحده از صلابت کافی برخوردار باشد، فعالان بازار این امر را اینگونه تفسیر می کنند که بانک مرکزی آمریکا دلائل کافی برای افزایش نرخ بهره را دارد و بنابراین انتظار اصلاح اونس طلا به پایین سطوح ۱۳۱۱ و ۱۲۹۸ را داریم اما اگر امروز آمار اشتغال و میانگین سطح دستمزدهای آمریکا کمتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود و از بالا نیز سطح مقاومت ۱۳۲۰ شکسته شود، احتمال افزایش قیمت آن به سوی سطح ۱۳۲۶ و ۱۳۳۰ را بوجود می آورد.

در سایر تحولات آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۲۳٫۸۶۸ تن افزایش یافت و همانطور که قبلا گفتیم براساس آنچه که مشخص شد معمولا کاهش میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا در میان مدت و بلند مدت دارد.

امیدواری ها نسبت به حل و فصل قریب الوقوع اختلافات تجاری میان آمریکا و چین باعث کاهش قیمت جهانی طلا از سطح ۱۳۲۶ شده است و تقویت شاخص ها در بازارهای مالی و رسیدن شاخص های آسیایی به بالاترین رقم های ۴ ماه گذشته موجب شده تا قیمت جهانی طلا اندکی از بالاترین نرخهای ۸ ماهه به زیر سطح ۱۳۲۰ اصلاح کند و دلیل آن این است که بازارها امیدوارند آمریکا و چین بتوانند اختلافات تجاری خود را حل کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیروز گفت به زودی و با هدف تلاش برای انعقاد یک توافق تجاری جامع، با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین دیدار خواهد کرد. ترامپ و مذاکره کننده ارشد دولت آمریکا همچنین از پیشرفت های قابل توجه در مذاکرات دو روزه اخیر با چین خبر داده اند. مهمترین خبر امروز اعلام گزارش ماهانه اشتغال ایالات متحده (NFP) است که بعد از ظهر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا