تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۵۲٫۵۳ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا موفق به شکست سطح مقاومت ۵۵٫۴۰ نشده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از یک روند صعودی از سطح ۴۴٫۳۵ قرار دارد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این روند صعودی از سطح ۴۴٫۳۵ بخشی از چرخه پنج موجی از سطح ۴۲٫۳۶ (پایین ترین سطح ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) است و کاهش شارپی قیمت از سطح ۵۵٫۳۷ (بالاترین سطح دیروز) نشاندهنده تکمیل شدن موج پنجم یعنی موج (۵) می باشد و واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی نیز تایید دیگری در جهت تکمیل این موج است و برای امروز بعید است که در این موج (۵) شاهد استمرار روند افزایشی قیمت باشیم.

در چارت روزانه نیز بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ بیانگر آن است که خریداران در نزدیکی سطح مقاومت ۵۵٫۵۵ خسته شده اند و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی دیده می شود و محتمل ترین سناریوی موجود کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح ۵۰٫۵۱ می باشد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۵۴٫۷۳ خواهد بود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۵۹٫۹۲ کاهش یابد و این حرکت نزولی را تکمیل شدن روند صعودی از سطح ۴۹٫۹۳ (پایین ترین سطح ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸) در چارت نشان داده است.

همانطور که در نمودار دیده می شود این روند از پنج موج تشکیل شده است و موج پنجم یعنی موج (۵) به عنوان یک موج شکست خورده تبدیل شده است که نتوانسته خود را به بالای سطح ۶۳٫۱۵ (بالاترین سطح ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹) برساند که این سقف موج (۳) است و این روشن است که سقف درست و صحیح از این روند در سطح ۶۲٫۶۷ (بالاترین سطح ۳۰ ژانویه ۲۰۱۹) ساخته شده است.

برای امروز سطح مقاومت قیمت نفت برنت دریای شمال بر روی ۶۲٫۵۰ وجود دارد که اگر به هر دلیلی با قدرت شکسته شود تاییدی در جهت گسترش روند صعودی خواهد بود. در چارت روزانه نیز الگوی سر و شانه کوچکی در اطراف زیر سطح حمایت مقاومت مهم ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ شکل گرفته است و با توجه به کوچک بودن این الگو می توان نسبت به خاتمه یافتن حرکت اصلاحی آغاز شده از سطح ۴۹٫۹۳ دلار در هر بشکه اطمینان پیدا کرد.

از منظر تحلیل بنیادی انتشار آمارهای جدیدی که نشان داد نگرانی ها از کند شدن رشد اقتصادی چین افزایش یافته است نیز منجر به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. کاهش حجم سفارشات فعالیت بخش کارخانه ای چین در ماه ژانویه بیشترین افت را در طی حدود ۳ سال گذشته ثبت کرد و این آمارها نگرانی از عمیق تر شدن افت رشد اقتصادی چین را تشدید کرده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن