تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLH9) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۵۴٫۷۳ و ۵۴٫۳۱ دلار در هر بشکه اصلاح کند و بعد از آن دومرتبه به سطح مقاومت ۵۵٫۴۰ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از رالی افزایشی از سطح ۴۴٫۳۵ قرار دارد و رالی قیمت در روز ۱ فوریه کمی شگفت آور بود زیرا نمی توانست به خوبی در شمارش موج فعلی ترکیب شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال بدون در نظر گرفتن ساختار این موج ، به نظر می رسد که قیمت نفت خام سبک آمریکا هدف نهایی خود را در حدود سطح ۵۶٫۵۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی) در نظر گرفته است که برای رسیدن به این سطح به یک محرک و نیروی قوی نیاز دارد و البته خیلی بعید است که بتواند در حوالی این سطح مقاومت ۵۶٫۵۰ حفظ کند.

در چارت روزانه بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۷۶٫۹۰ به ۴۲٫۳۶ سطح مقاومت قوی قیمت را بر روی ۵۵٫۵۵ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی وجود دارد. فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. بنابراین از آنجایی که رالی افزایشی قیمت از سطح ۴۲٫۳۶ هیچ حرکت اصلاحی نداشته است این احتمال قویا وجود دارد که در حوالی سطح مقاومت ۵۵٫۵۵ شاهد چنین حرکت اصلاحی و نزولی باشیم. در نمودار پایین ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRJ9) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۶۱٫۹۷ و ۶۱٫۱۸ اصلاح کند و این حرکت را مواجه شدن قیمت آن با سطح مقاومت ۶۳٫۲۳ نشان داده است. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی از یک رالی افزایشی از سطح ۵۲٫۵۱ قرار گرفته است.

به نظر می رسد که نوسانات قیمت از سطح ۶۲٫۴۹ (بالاترین سطح ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹) در قالب یک الگوی پرچم (Flag) شکل گرفته است که جزو الگوهای خیلی افزایشی ادامه دهنده است.  الگوی پرچم، از دو خط موازی تشکیل‌شده، که خطوط بالایی و پایینی نقش سقف و کف دامنه محدود نوسانی را دارند. این الگو، الگوی پیرو روندی است.

یعنی پس از شکست الگو، قیمت در جهت روند قبلی حرکت خواهد کرد. در این الگو شاید سقف و کف دامنه محدود نوسانی اندکی با یکدیگر زاویه داشته باشند و دقیقاً موازی هم نباشند. این الگو معمولاً پس از حرکات صعودی یا نزولی سریع تشکیل می‌شود.

برآورد هدف قیمتی این الگو با سایر الگوها متفاوت است. همان‌طور که گفته شد، این الگو پس از یک حرکت سریع تشکیل می‌شود. برای محاسبه برآورد الگو، بایستی ارتفاع میله پرچم یا همان ارتفاع حرکت ماقبل الگو را محاسبه کرد. به این فاصله، ارتفاع میله پرچم می‌گوییم. در شکست‌های نزولی، ارتفاع میله پرچم را از سطح شکست الگو کم می‌کنیم، تا هدف قیمتی به دست آید. در شکست‌ های صعودی هم، ارتفاع میله را به سطح شکست الگو اضافه می‌کنیم.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت از سطح ۵۷٫۵۰ (پایین ترین سطح ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸) بیشتر شبیه به یک الگوی سر و شانه وارونه است که به محض تایید می تواند هدفی در حدود سطح ۷۶ را نمایان سازد. با این حال واگرایی کاهشی قیمت در اندیکاتور یک ساعته RSI بیانگر آن است که احتمالا نوسانات قیمت بین دو خط موازی روند رسم شده ادامه داشته باشد. الگوی قیمتی سر و شانه وارونه علامتی است از تغییر جهت روند و انتظار می رود که پس آن تغییر در جهت قیمت دارائی رخ دهد.

از این رو در حرکت صعودی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۶۳٫۲۳ شکسته شود نباید زیاد انتظار افزایش قوی قیمت را داشته باشیم زیرا بعد از آن با سطح مقاومت بسیار قوی ۶۳٫۹۹ مواجه خواهد بود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ (کمترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به ۸۶٫۷۴ دلار در هر بشکه (بالاترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۸) تشکیل شده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن